Vireyttä luonnosta : Kehittämistyö aistimisen tuotteistamisesta
Kumpulainen, Sirkku (2020)
Kumpulainen, Sirkku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110822369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110822369
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on kuvata luonnossa olemisen vaikutusta ihmisen vireystilaan. Asiaa lähestytään siitä näkökulmasta, kuinka ihminen havainnoi luontoa liikkuessaan siellä pienryhmissä. Tutkimus antaa tietoa luontomatkailupalveluita tarjoaville yrittäjille sekä julkisten luontokohteiden ylläpitäjille.
Aiempien tutkimuksien mukaan ajan viettäminen luonnossa parantaa ihmisten hyvinvointia ja terveyttä monipuolisesti. Suomessa olemme tottuneet jokamiehenoikeuksilla käyttämään luontoa eri tarkoituksiin ajattelematta välttämättä sen meille tuomaa hyvinvointia. Suomalaista luontoa voitaisiin hyödyntää nykyistä monipuolisemmin myös yritystoiminnassa, mikäli opitaan luomaan uudenlaisia palvelukokonaisuuksia. Luontoyrittäjyyteen liittyy kuitenkin vielä haasteita niin palvelumuotoilussa kuin tuotteiden markkinoinnissakin.
Kehittämistyön tutkimuksellinen aineisto muodostui kesällä 2019 Tuusniemellä Seinävuoren rotkolaaksossa kävijöille tehdystä kyselystä. Tutkimukseen osallistui aikuisia (n=72), jotka ulkoilivat siellä pienryhmissä. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa, kuinka tietoinen havainnointi ja aistiminen luonnossa liikkuessa vaikuttaa vireystilaan, ja voidaanko tätä tietoa hyödyntää luontoyrittäjän tarjoamassa tuotevalikoimassa.
Tutkimustulosten mukaan pienryhmissä ulkoilevien aikuisten vireystila parani selvästi luonnossa vietettynä aikana. Aistien käyttäminen monipuolisesti vahvisti saadun kokemuksen syvyyttä. Reilusti yli puolet tutkimukseen vastanneista henkilöistä oli tietoisesti pysähtynyt ajattelemaan ympärillään näkemiään ja kuulemiaan asioita. Tämän tutkimuksen yhteydessä tarjottavina olleille maksuttomille luontoyrittäjän tuottamille palveluille ei ollut nyt kysyntää.
Tämän kehittämistyön tulosten mukaan monipuolinen ympäristön havainnointi ja aistiminen parantaa ihmisten vireystilaa verrattuna siihen, jos ulkoillessa ei kiinnitä huomiota luonnon tarjoamiin aistimuksiin. Voidaan myös todeta, että palveluiden markkinointi ja mainonta on haastavaa maksuttomissa kanavissa. Luontoyritysten yhteistyöverkostojen vahvistaminen on olennaista tulevaisuudessa toiminnan kehittymisen ja näkyvyyden kannalta.
Lisäksi voidaan todeta, että havainnointi ja aistimista palvelutuotteena tarjoavat luontoyrittäjät Pohjois-Savon alueella ovat vielä vähäiset, joten tässä on kehittämisen mahdollisuuksia maaseutualueiden elinvoimalle.
Aiempien tutkimuksien mukaan ajan viettäminen luonnossa parantaa ihmisten hyvinvointia ja terveyttä monipuolisesti. Suomessa olemme tottuneet jokamiehenoikeuksilla käyttämään luontoa eri tarkoituksiin ajattelematta välttämättä sen meille tuomaa hyvinvointia. Suomalaista luontoa voitaisiin hyödyntää nykyistä monipuolisemmin myös yritystoiminnassa, mikäli opitaan luomaan uudenlaisia palvelukokonaisuuksia. Luontoyrittäjyyteen liittyy kuitenkin vielä haasteita niin palvelumuotoilussa kuin tuotteiden markkinoinnissakin.
Kehittämistyön tutkimuksellinen aineisto muodostui kesällä 2019 Tuusniemellä Seinävuoren rotkolaaksossa kävijöille tehdystä kyselystä. Tutkimukseen osallistui aikuisia (n=72), jotka ulkoilivat siellä pienryhmissä. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa, kuinka tietoinen havainnointi ja aistiminen luonnossa liikkuessa vaikuttaa vireystilaan, ja voidaanko tätä tietoa hyödyntää luontoyrittäjän tarjoamassa tuotevalikoimassa.
Tutkimustulosten mukaan pienryhmissä ulkoilevien aikuisten vireystila parani selvästi luonnossa vietettynä aikana. Aistien käyttäminen monipuolisesti vahvisti saadun kokemuksen syvyyttä. Reilusti yli puolet tutkimukseen vastanneista henkilöistä oli tietoisesti pysähtynyt ajattelemaan ympärillään näkemiään ja kuulemiaan asioita. Tämän tutkimuksen yhteydessä tarjottavina olleille maksuttomille luontoyrittäjän tuottamille palveluille ei ollut nyt kysyntää.
Tämän kehittämistyön tulosten mukaan monipuolinen ympäristön havainnointi ja aistiminen parantaa ihmisten vireystilaa verrattuna siihen, jos ulkoillessa ei kiinnitä huomiota luonnon tarjoamiin aistimuksiin. Voidaan myös todeta, että palveluiden markkinointi ja mainonta on haastavaa maksuttomissa kanavissa. Luontoyritysten yhteistyöverkostojen vahvistaminen on olennaista tulevaisuudessa toiminnan kehittymisen ja näkyvyyden kannalta.
Lisäksi voidaan todeta, että havainnointi ja aistimista palvelutuotteena tarjoavat luontoyrittäjät Pohjois-Savon alueella ovat vielä vähäiset, joten tässä on kehittämisen mahdollisuuksia maaseutualueiden elinvoimalle.