Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kulttuurin ulottuvuudet – Äitien kokemuksia vanhemmuudesta ja kasvatuksesta

Nguyen, Yen Nhi (2020)

 
Avaa tiedosto
Nguyen_opinnäytetyö.pdf (792.1Kt)
Lataukset: 


Nguyen, Yen Nhi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422212
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kolmea eri teemaa, vanhemmuutta ja kasvatusta sekä isän ja äidin roolia. Tarkastelin näitä teemoja perheiden ja eri kulttuurien näkökulmasta. Kulttuurillinen vertailu tapahtui Somalian, Burman ja Suomen kulttuureiden välillä. Teemat auttoivat jäsentämään haastattelua, jossa äitien näkökulmat, ajatukset ja kokemukset tulivat esille. Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Aineiston keruumenetelmänä käytin teemahaastattelua, joka toteutui huhtikuun 2020 aikana. Aineisto koostui kolmesta yksilöhaastattelusta, jotka keräsin haastattelemalla kahta maahanmuuttajaäitiä ja yhtä suomalaista äitiä. Aineiston analysointimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että kasvatuksen kokeminen oli osalla äideistä normaalia, toisille taas helppoa ja toisilla haastavaa. Lapsia kasvatetaan rajojen ja sääntöjen mukaan. Kasvatuksen arjen haasteina olivat lapsen uhmaikäisyys, tottelemattomuus, arjen tasapainottaminen eroperheessä tai kahden kulttuurin sovittamisen tuomat haasteet. Kasvatuksessa ei välttämättä ollut haasteita, jos lähipiiristä sai lasten kasvatukseen tukea. Vanhemmuus näyttäytyy lasten kanssa yhdessäolona, keskusteluna ja osoittamalla lapsille rakkautta. Vanhemmuudessa syntyi haasteita, kun vanhemmat olivat kasvattajina erilaisia persoonia, lapset oppivat herkästi huonoja sanoja ja käyttävät niitä. Vanhemmuudessakaan ei välttämättä ollut aina haasteita, jos lapsille opetettiin pienestä pitäen perheen sääntöjä, joita tuli noudattaa ja vanhemmat valvoivat niiden noudattamista. Vanhemmuus oli myös helppoa, kun lapsi tykkäsi viettää enemmän aikaa esimerkiksi mummonsa kanssa tai viihtyi yksin leikkien. Kasvattajan roolijako oli joissakin perheissä tasapuolinen, mutta joissakin perheissä toinen kävi töissä ja toinen huolehti kodista ja lapsista.

Kulttuurillisessa vertailussa saatiin tuloksia, joiden pohjalta voidaan todeta, että lasten kasvatus, vanhemmuus ja kasvattajan rooli Somalian ja Burman kulttuurissa eroaa todella paljon länsimaisesta kulttuurista. Esimerkiksi lasta sai lyödä, jos he eivät totelleet tai vanhemmilla oli tarkka roolijako perheessä. Lasten huomioiminenkin tapahtui eri kulttuureissa eri tavoin.
 
 
 
 
 
The purpose of this thesis was to analyse parenting and upbringing in different families as well as cultural comparison of themes such as parenting, upbringing and the roles of father and mother. These themes were reviewed from the perspective of families and different cultures. A cultural comparison takes place between the cultures of Somalia, Burma and Finland. The themes also help to structure the interview, where the mother’s perspectives, thoughts and experiences are highlighted in a better way. The thesis is a qualitative study. The data collection method was a thematic interview, which took place during April 2020. The material consists of three individual interviews which have been collected by interviewing two immigrant mothers and a Finnish mother. The data analysis method which was used for this thesis was a data-driven content analysis.

The results of the study showed that experienced upbringing was normal, easy and challenging for mothers. Children are raised according to boundaries and rules. The everyday challenges of upbringing include a child’s stroppy phase, disobedience, balancing everyday life in a divorced family or the challenge of reconciling two cultures. But there may not be challenges if you get close-up support for raising children. Parenting occurs by being with children, talking, and showing love to children. Parenting challenges arise when the parents have different personalities, the children learn bad words and use them. But even in parenting, there may not always be challenges if the children are taught from an early age to obey rules of the family and the parents need to monitor compliance. Parenting is also easy when the child likes to spend more time with his/her grandmother, for example, or enjoys playing alone. The role of the parent is sn equal division of roles in some families but it is also reflected by the fact that the other went to work and the another took care of the home and the children.

The cultural comparison showed that the upbringing of the children, parenting and the role of the parent in Somali and Burmese culture are very much different from the Western culture. A child can be beaten if he/she does not obey as well as if there is a precise division of the role of the father and mother in the family and the consideration of the children takes place differently in different cultures.
 
 
 
 
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste