Organisaatiokulttuuri strategian tukena : Hofsteden malli
Rinne, Anne (2020)
Rinne, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110622344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110622344
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata prosessia, jossa tuotettiin opas toimeksiantajan Hofstede Insightsin käyttöön. Opinnäytetyö koostui kahdesta eri osiosta: raportista ja tuotoksesta eli itse oppaasta. Oppaan oli tarkoitus yhdistää koulutuksessa selitetty prosessi Hofsteden mallin käyttämisestä ja teoriaan pohjautuvaa tietoa organisaatiokulttuurista sekä tarjota vinkkejä mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Toive oppaan tekemisestä tuli toimeksiantajalta. Opas toivottiin sähköiseen, helposti muokattavaan muotoon.
Raportissa selvitettiin organisaatiokulttuurin ja strategian suhdetta kahtena johtamisen peruskäsitteenä. Opinnäytetyössä esiteltiin empiirisiä tutkimustuloksia, jotka ovat osoittaneet, että strategian ja organisaatiokulttuurin välillä on keskinäinen riippuvuussuhde. Tämän jälkeen avattiin organisaatiokulttuurin vaikutusta strategian määrittämiseen ja osoitettiin, että organisaatiokulttuuri voi estää tai auttaa strategian toteuttamista. Toisaalta valittu strategia joko vahvistaa tai heikentää organisaatiokulttuuria. Organisaatiokulttuuri vaikuttaa merkittävästi strategian määrittämiseen ja sen toteutumiseen. Toisaalta strategian valinta ja toteutus voivat vahvistaa tai muuttaa olemassa olevaa organisaatiokulttuuria. Kuitenkin vain mittaamalla organisaatiokulttuuria voidaan saavuttaa optimaalinen kulttuuri strategiaan nähden.
Oppaan tekemiseen käytettiin kurssilla jaettuja materiaaleja, Geert Hofsteden kirjallisuutta, yrityksen kotisivuja ja haastatteluita. Teoriasta ja kurssista esille nousseita kysymyksiä tarkastettiin konsultoimalla toimitusjohtaja Egbert Schramia.
Lopputuloksena syntynyt opas annettiin arvioitavaksi haastatteluun osallistuneille henkilöille. Saatujen palautteiden perusteella opasta tullaan vielä muokkaamaan.
Raportissa selvitettiin organisaatiokulttuurin ja strategian suhdetta kahtena johtamisen peruskäsitteenä. Opinnäytetyössä esiteltiin empiirisiä tutkimustuloksia, jotka ovat osoittaneet, että strategian ja organisaatiokulttuurin välillä on keskinäinen riippuvuussuhde. Tämän jälkeen avattiin organisaatiokulttuurin vaikutusta strategian määrittämiseen ja osoitettiin, että organisaatiokulttuuri voi estää tai auttaa strategian toteuttamista. Toisaalta valittu strategia joko vahvistaa tai heikentää organisaatiokulttuuria. Organisaatiokulttuuri vaikuttaa merkittävästi strategian määrittämiseen ja sen toteutumiseen. Toisaalta strategian valinta ja toteutus voivat vahvistaa tai muuttaa olemassa olevaa organisaatiokulttuuria. Kuitenkin vain mittaamalla organisaatiokulttuuria voidaan saavuttaa optimaalinen kulttuuri strategiaan nähden.
Oppaan tekemiseen käytettiin kurssilla jaettuja materiaaleja, Geert Hofsteden kirjallisuutta, yrityksen kotisivuja ja haastatteluita. Teoriasta ja kurssista esille nousseita kysymyksiä tarkastettiin konsultoimalla toimitusjohtaja Egbert Schramia.
Lopputuloksena syntynyt opas annettiin arvioitavaksi haastatteluun osallistuneille henkilöille. Saatujen palautteiden perusteella opasta tullaan vielä muokkaamaan.
