Virtuaalinen perehdytysmateriaali HyMy-kylän oppimisympäristöön
Mustonen, Riina (2020)
Mustonen, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110622345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110622345
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön kehittämishanke on tehty toimeksiantona Metropolia Ammattikorkeakoulun HyMy-kylälle. HyMy-kylä on Metropolian uusi konsepti, jossa opiskelijat vastaanottavat opetusasiakkaita kartoittaen omaa ammatillista osaamistaan. Toimeksiantona oli toteuttaa virtuaalinen perehdytysmateriaali HyMy-kylän oppimisympäristöön ja sen tavoitteena oli perehdyttää työskentelyä aloittavat opiskelijat HyMy-kylän tiloihin, työtehtäviin ja toimintamalleihin. Suunnittelussa tuli ottaa myös huomioon HyMy-kylässä työskennelleiden opiskelijoiden kokemuksia perehdytyksen tarpeista.
Opinnäytetyön keskeisinä aihealueina olivat perehdytys ja työopastus. Perehdyttäminen on työntekijöiden ohjaamista uuteen työtehtävään ja organisaatioon toimintatapoihin. Sen tarkoituksena on mahdollistaa tulokkaan nopea oppiminen työtehtäviinsä sekä sopeutuminen osaksi työyhteisöä. Työnopastus on perehdytyksen välitöntä työhön liittyvän ohjauksen vaihetta, jossa konkreettisesti opastetaan uudelle työntekijälle työtehtävien tekoa.
Kehittämishankkeen tiedonhankinta toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. HyMy-kylän perehdytyksen tarpeita arvioitiin sisäisten materiaalien dokumenttianalyysillä sekä oppimisympäristössä työskennelleiden opiskelijoiden ja vastuuhenkilöiden haastatteluilla. Tiedonhankinnan tuloksena todettiin suuri tarve toimivalle, selkeälle ja kattavalle perehdytykselle sekä yhteisten käytänteiden tarkentamiselle. Erityistä huomiota tuli kiinnittää asiakaspalvelun toimintamallien perehdytykseen.
Perehdytysmateriaali toteutettiin visuaalisesti erilaisia virtuaalisia sovelluksia hyödyntämällä. Perehdytyksen alustaksi valittiin Moodle, jonka välilehdelle lisättiin koko perehdytysmateriaali kolmen pääteeman alle. Kukin teema pitää sisällään tekstimuotoisen esittelyn sekä linkkejä laajempiin materiaaleihin. Materiaalien tuottamistavoiksi valittiin kirjalliset tiedostot, videot, PowerPoint-esitys sekä ThingLink-kuva.
Opinnäytetyön keskeisinä aihealueina olivat perehdytys ja työopastus. Perehdyttäminen on työntekijöiden ohjaamista uuteen työtehtävään ja organisaatioon toimintatapoihin. Sen tarkoituksena on mahdollistaa tulokkaan nopea oppiminen työtehtäviinsä sekä sopeutuminen osaksi työyhteisöä. Työnopastus on perehdytyksen välitöntä työhön liittyvän ohjauksen vaihetta, jossa konkreettisesti opastetaan uudelle työntekijälle työtehtävien tekoa.
Kehittämishankkeen tiedonhankinta toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. HyMy-kylän perehdytyksen tarpeita arvioitiin sisäisten materiaalien dokumenttianalyysillä sekä oppimisympäristössä työskennelleiden opiskelijoiden ja vastuuhenkilöiden haastatteluilla. Tiedonhankinnan tuloksena todettiin suuri tarve toimivalle, selkeälle ja kattavalle perehdytykselle sekä yhteisten käytänteiden tarkentamiselle. Erityistä huomiota tuli kiinnittää asiakaspalvelun toimintamallien perehdytykseen.
Perehdytysmateriaali toteutettiin visuaalisesti erilaisia virtuaalisia sovelluksia hyödyntämällä. Perehdytyksen alustaksi valittiin Moodle, jonka välilehdelle lisättiin koko perehdytysmateriaali kolmen pääteeman alle. Kukin teema pitää sisällään tekstimuotoisen esittelyn sekä linkkejä laajempiin materiaaleihin. Materiaalien tuottamistavoiksi valittiin kirjalliset tiedostot, videot, PowerPoint-esitys sekä ThingLink-kuva.