Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kouluhyvinvoinnin yhteisöllinen kehittäminen: Opas koulujen yhteisöllisen työn kehittämiseen kokeilukulttuurin keinoin

Garoës, Niina; Kangasluoma, Marjo (2020)

 
Avaa tiedosto
Garoes_Niina_ja_Kangasluoma_Marjo_opinnäytetyöraportti (579.1Kt)
Oppeja_ja_onnistumisia_opas (1.598Mt)
Lataukset: 


Garoës, Niina
Kangasluoma, Marjo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922423
Tiivistelmä
Kouluterveyskyselyistä ja muista hyvinvointitutkimuksista on käynyt ilmi, että koulujen oppilaat ja aikuiset eivät aina kohtaa. Lapset ja nuoret kokevat koulujen aikuiset etäisiksi ja palvelujärjestelmän tarjoamat tukitoimet hankalasti lähestyttäviksi. Myös kouluviihtyvyys on Suomessa tutkitusti yllättävän alhaista, erityisesti korkeatasoisten oppimistulosten valossa. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa (1287/2013) korostetaan oppilashuollon palveluiden toteuttamista ensisijaisesti yhteisöllisen työn keinoin.

Muun muassa yllä mainittuja haasteita ryhdyttiin Oulussa ratkaisemaan 100 ovea avoinna – Opiskelun ja hyvinvoinnin tuki tulevaisuuden kunnassa -kehittämishankkeen avulla. Hankkeen työkaluina olivat kokeilukulttuuri, yhteiskehittäminen sekä palvelumuotoilu. Sen Uudet tavat tavata – oululainen opiskeluhuoltoselfie lasten ja nuorten tuottamana -kehittämisosion tavoitteena oli uudistaa oppilashuoltopalveluiden toimintatapoja ja imagoa lapsi- ja nuorilähtöiseksi sekä ennalta ehkäiseväksi, varhaiseksi tueksi.

Uudet tavat tavata -kehittämisosiossa pilotoitiin kokeiluja Oulun oppilashuoltopalveluiden sekä Haukiputaan yhtenäiskoulun toimesta. Toiminnallisen opinnäytetyömme toimeksiantona oli koota opas kehittämisosiossa toteutettujen kokeilujen keskeisimmistä opeista ja vaikutuksista ja se tuotettiin yhteiskehittämällä työryhmän kanssa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu tutkimus- ja asiantuntijatiedolle kouluhyvinvoinnista, osallisuudesta, oppilashuoltotyöstä ja yhteisöllisestä työstä. Oppaan pääasiallisena aineistona käytimme kehittämisosiossa tuotettuja kokeiluraportteja.

Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi Oulun kaupungin nettisivuilla julkaistava sähköinen pdf-opas: Oppeja ja onnistumisia – Opas kouluhyvinvoinnin kokeilevasta kehittämisestä. Opas on tietopaketti, jota voidaan hyödyntää kouluyhteisöissä konkreettisena apuvälineenä kouluhyvinvoinnin ja yhteisöllisen työn kehittämiseksi. Kokeilujen vaikutusten ja kokeiluesimerkkien toivotaan rohkaisevan ja innostavan kokeiluihin sekä edistävän kokeilukulttuurin omaksumista työkaluksi kouluhyvinvoinnin yhteisöllistä kehittämistä sekä kohtaamisten lisäämistä varten.

Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi selvittää kokeilujen juurruttamista ja niiden vaikutuksia: muutoksia kouluhyvinvoinnissa, oppilashuollon kehittämistä yhteisölliseen suuntaan ja kokeilukulttuurin omaksumista osaksi koulujen toimintakulttuuria.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste