Uuden työntekijän perehdyttäminen ostolaskuosastolla kansainvälisessä yrityksessä : Case Yritys X
Jussila, Ada (2020)
Jussila, Ada
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922434
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin erilaisia teknologiaratkaisuja valmistavalle kansainväliselle yritykselle, josta käytetään nimeä Yritys X. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Yritys X:n perehdyttämisprosessia ja sen toimivuutta uusien työntekijöiden, perehdyttäjien ja esimiesten näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoitus on kehittää jo olemassa olevaa perehdytysprosessia laadukkaammaksi, joka puolestaan nopeuttaa uuden työntekijän sopeutumista uuteen työtehtävään ja työympäristöön.
Teoreettinen viitekehys käsittelee kansainvälisen yrityksen toimintaa, perehdyttämistä sekä sen suunnittelua ja toteuttamista. Ensimmäisessä teoriaosuudessa tutkitaan kansainvälisen yrityksen määritelmää, jotta lukija saa kuvan siitä, mitä se käytännössä tarkoittaa, toisessa teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen määritelmää sekä tutustutaan perehdyttämisen hyötyihin, sen hyviin ominaisuuksiin sekä muun muassa perehdyttäjän erilaisiin rooleihin. Kolmannessa teoriaosuudessa tutkitaan perehdyttämisen suunnittelua sekä sen toteuttamista ja uuden työntekijän oppimisen seurantaa. Teorian muodostamiseen on käytetty aiheisiin liittyviä kirjoja sekä e-aineistoja, kuten artikkeleita.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja tarkemmin strukturoitu ja puolistrukturoitu haastattelu, joka toteutettiin kysely- ja haastattelulomakkeita käyttäen. Tutkimuksessa oli kolme näkökulmaa: uusien työntekijöiden, perehdyttäjien ja esimiesten. Näkökulmat eroavat toisistaan ja siksi heille oli omat lomakkeet likipitäen samoilla kysymyksillä näkökulman mukaan sovellettuna. Kyselylomakkeella haluttiin selvittää Yritys X:n uuden työntekijän perehdyttämisprosessin nykytilanne ostolaskuosastolla eli, onko se tutkimukseen osallistuvien mielestä toimiva vai olisiko siinä jotain kehitettävää. Tuloksista ilmeni, että Yritys X:n perehdyttämisprosessissa on puutteita, joihin kaivataan kehitystä. Voidaan todeta, että Yritys X:n perehdyttämisprosessi on osin toimiva, mutta puutteellinen esimerkiksi kommunikaation osalta. Näiden tulosten perusteella voitiin tehdä kehitysideoita yritykselle. Teorian ja tutkimuksen väliltä löytyi teoriakytköksiä.
Teoreettinen viitekehys käsittelee kansainvälisen yrityksen toimintaa, perehdyttämistä sekä sen suunnittelua ja toteuttamista. Ensimmäisessä teoriaosuudessa tutkitaan kansainvälisen yrityksen määritelmää, jotta lukija saa kuvan siitä, mitä se käytännössä tarkoittaa, toisessa teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen määritelmää sekä tutustutaan perehdyttämisen hyötyihin, sen hyviin ominaisuuksiin sekä muun muassa perehdyttäjän erilaisiin rooleihin. Kolmannessa teoriaosuudessa tutkitaan perehdyttämisen suunnittelua sekä sen toteuttamista ja uuden työntekijän oppimisen seurantaa. Teorian muodostamiseen on käytetty aiheisiin liittyviä kirjoja sekä e-aineistoja, kuten artikkeleita.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja tarkemmin strukturoitu ja puolistrukturoitu haastattelu, joka toteutettiin kysely- ja haastattelulomakkeita käyttäen. Tutkimuksessa oli kolme näkökulmaa: uusien työntekijöiden, perehdyttäjien ja esimiesten. Näkökulmat eroavat toisistaan ja siksi heille oli omat lomakkeet likipitäen samoilla kysymyksillä näkökulman mukaan sovellettuna. Kyselylomakkeella haluttiin selvittää Yritys X:n uuden työntekijän perehdyttämisprosessin nykytilanne ostolaskuosastolla eli, onko se tutkimukseen osallistuvien mielestä toimiva vai olisiko siinä jotain kehitettävää. Tuloksista ilmeni, että Yritys X:n perehdyttämisprosessissa on puutteita, joihin kaivataan kehitystä. Voidaan todeta, että Yritys X:n perehdyttämisprosessi on osin toimiva, mutta puutteellinen esimerkiksi kommunikaation osalta. Näiden tulosten perusteella voitiin tehdä kehitysideoita yritykselle. Teorian ja tutkimuksen väliltä löytyi teoriakytköksiä.