Yhteistyön kartoittaminen lukioiden ja korkeakoulujen välille
Mäkinen, Terhi (2020)
Mäkinen, Terhi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922470
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin TIKO-silta-hankkeelle, eli lukioiden ja koulujen väliselle yhteistyömallille. Työn toimeksiantajana toimii Tuula Ijäs, joka on Oulun ammattikorkeakoulun informaatioteknologian lehtori ja toimii myös hankkeen projektipäällikkönä. Opinnäytetyössäni kartoitetaan alkutilannetta ja tutkitaan yhteistyön eri keinoja lukioiden ja korkeakoulujen välille.
Tietoperustassa on käsiteltävinä aiheina lukiolaisten ammatinvalinta yleisesti, eri opiskeluväylät ja aiemmat yhteistyön muodot lukioiden ja korkeakoulujen välillä. Opinnäytetyössä käsitellään myös laadullisen tutkimuksen pääpiirteitä, millä tuetaan tutkimuksessa käytettyä puolistrukturoidun haastattelun menetelmää. Aineistoa on löytynyt laajasti kirjojen ja internet-sivustojen ja lehtiartikkelien kautta.
Tutkimukseen kerättyjen haastattelujen avulla saatiin selville yleisesti tietoa lukiolaisten ammatinvalinnasta ja sen eri keinoista. Haastatteluissa selvitettiin lukiolaisten ajankäyttöä ja kysymystä, voisiko tietojenkäsittelyn opintoja sisällyttää lukio-opetukseen.
Tutkimustulokseen päästiin hyvin kerätyn aineiston perusteella, josta saatiin TIKO-silta-hankkeelle arvokasta tietoa. Näin ollen opinnäytetyön tavoitteet saatiin toteutettua. Tutkimuksessa tultiin siihen johtopäätökseen, että lukioiden ja korkeakoulujen välille pitää ehdottomasti luoda parempia yhteistyön keinoja. Yhteistyön pitäisi tapahtua suurimmaksi osaksi lukiolaisten ehdoin.
Tietoperustassa on käsiteltävinä aiheina lukiolaisten ammatinvalinta yleisesti, eri opiskeluväylät ja aiemmat yhteistyön muodot lukioiden ja korkeakoulujen välillä. Opinnäytetyössä käsitellään myös laadullisen tutkimuksen pääpiirteitä, millä tuetaan tutkimuksessa käytettyä puolistrukturoidun haastattelun menetelmää. Aineistoa on löytynyt laajasti kirjojen ja internet-sivustojen ja lehtiartikkelien kautta.
Tutkimukseen kerättyjen haastattelujen avulla saatiin selville yleisesti tietoa lukiolaisten ammatinvalinnasta ja sen eri keinoista. Haastatteluissa selvitettiin lukiolaisten ajankäyttöä ja kysymystä, voisiko tietojenkäsittelyn opintoja sisällyttää lukio-opetukseen.
Tutkimustulokseen päästiin hyvin kerätyn aineiston perusteella, josta saatiin TIKO-silta-hankkeelle arvokasta tietoa. Näin ollen opinnäytetyön tavoitteet saatiin toteutettua. Tutkimuksessa tultiin siihen johtopäätökseen, että lukioiden ja korkeakoulujen välille pitää ehdottomasti luoda parempia yhteistyön keinoja. Yhteistyön pitäisi tapahtua suurimmaksi osaksi lukiolaisten ehdoin.