Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Toimittaja-arviointikonseptin luominen

Tahvanainen, Mikko (2020)

 
Avaa tiedosto
Toimittaja-arviointikonseptin luominen.pdf (1.396Mt)
Lataukset: 


Tahvanainen, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922469
Tiivistelmä
Hankinnat tarkoittavat kaikkea sitä, mistä yritys saa laskun. Yritysten ja organisaatioiden menestys on tänä päivänä yhä enemmän liitoksissa hankinnan prosesseihin. Suurin osa hankinnoista käsittää jotain hankittavaa palvelua tai tuotetta tavarantoimittajalta. Tämä työ pureutuu tarkemmin ostavan ja myyvän osapuolen keskinäiseen suhteeseen yritysten välisessä kaupankäynnissä. Työn tarkoitus on määritellä ja ottaa käyttöön Wihuri Oy Teknisen Kaupan Työkalut- ja korjaamolaiteosastolle (TjKL) järjestelmä tavarantoimittajien arviointia varten. Konsepti otetaan ensin käyttöön työkalutoimittajien arviointia varten ja jatkokehityksen tavoite on laajentaa konsepti kattamaan myös korjaamolaitetoimittajien arvioinnin. Toimittajien arviointi on ensimmäinen askel rakennettaessa parempaa ja kestävää hankintaverkostoa. Vasta sen jälkeen, kun yleiskuva toimittajakentästä on muodostettu, voidaan alkaa ruotimaan toimittajia enemmän ja aloittaa strategisen hankinnan tavoitteiden täyttäminen.

Toteutustapana toimii ensisijaisesti erilliset haastattelut avainhenkilöiden kanssa, joissa käydään läpi eri tavarantoimittajien historiaa tähän asti. Tämä luo lähtökohdan ja pohjan tulevaisuuden arviointia varten. Konseptin muodostamisen jälkeen samaa menetelmää jatketaan, mutta keskitytään arvioimaan toimittajia enemmän sen hetkisten strategisten tavoitteiden osalta. Myös itse tavarantoimittajat tulee ottaa mukaan ja jakaa tietoa arvioinnista.

Tuloksena on päivittyvä taulukkomatriisi, joka tuo ilmi objektiivisesti eri tavarantoimittajien suoriutumisen tason valituilla mittareilla. Mittarit ja niiden painotukset voivat muokkaantua sen hetkisen tarpeen mukaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste