Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Organisaatiokulttuuri strategian tukena
Junttila, Päivi (2020)
Junttila, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022490
Tiivistelmä
Tutkimusaiheena on suuren suomalaisen tietoliikenneyrityksen, noin 200 henkilön tuotekehitysorganisaation, kirjalliseen strategiaan vaadittavien toimintojen analysointi. Tutkittavassa organisaatiossa toimintaa johtaa heimopäällikkö, jolla on alaisuudessaan useita ryhmäpäälliköitä ja avainhenkilöitä. Koko organisaatio on erittäin asiantuntija- ja asiakeskeinen.
Organisaatio on noin viisi vuotta toiminut nykyisessä muodossaan. Osaston strategiaan ei ole koskaan panostettu, joten tämä aiheuttaa epämääräisyyden tunteen tavoitteiden toteuttamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida organisaation toimintaa ja kulttuuria, myöhemmin tuotettavan kirjallisen strategian perustaksi.
Empiirinen tutkimus toteutettiin tutkimalla organisaatiokulttuuria laadullisilla ja tilastollisilla kyselyillä, ja analysoimalla kerättyä tietoa pohjautuen kirjoitettuun teoriaperustaan. Teoriaperusta pohjautui kolmeen teoria-alueeseen, organisaatioteoria, strategia ja organisaatiokulttuuri. Laadullinen tutkimus toteutettiin muutamalle organisaation avainhenkilölle, ja tilastollinen tutkimus koko henkilöstölle. Tutkimuksessa on käytetty teorian ymmärtämiseen useita erilaisia kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Tutkimuksessa työyhteisöt koettiin vuorovaikutteisiksi ja niissä käydään mielekästä keskustelua, mutta koko organisaation tasolla eri työyhteisöjen välinen keskustelu ja vuorovaikutussuhteet olivat hyvin vähäisiä. Työyhteisöt tietävät, mitä heidän omassa työyhteisössä tulee tehdä ja miten toimia, mutta koko organisaatiotason toiminnan selkeä ymmärtäminen työyhteisöissä puuttuu. Koko organisaation tasolla luottamus, sitoutuminen ja oikeudenmukainen kohtelu olivat hyvin positiivisia löydöksiä.
Tulosten perusteella kaikkien strategiatyöhön osallistuvien on ennen työn aloitusta hyvä ymmärtää koko organisaation perustehtävät, mitä ja miten nyt koko organisaatio toimii. Eli eri työyhteisöiden merkittävät tehtävät, tavoitteet sekä mahdolliset päällekkäisyydet, ovat strategisen suunnittelun peruslähtökohtia.
Ennen strategiatyön käynnistämistä olisi myös hyvä lisätä keskinäistä yhteistyötä ja vuorovaikutusta eri työyhteisöjen välillä. Tämä todennäköisesti auttaisi yhteisen strategiatyön eteenpäin viemisessä. Myös muiden kuin ryhmänvetäjien ja avainhenkilöiden mukaan ottamista strategiatyöhön kannattaisi harkita, koska tämä voisi auttaa luomaan yhteishenkeä koko organisaatioon.
Organisaatio on noin viisi vuotta toiminut nykyisessä muodossaan. Osaston strategiaan ei ole koskaan panostettu, joten tämä aiheuttaa epämääräisyyden tunteen tavoitteiden toteuttamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida organisaation toimintaa ja kulttuuria, myöhemmin tuotettavan kirjallisen strategian perustaksi.
Empiirinen tutkimus toteutettiin tutkimalla organisaatiokulttuuria laadullisilla ja tilastollisilla kyselyillä, ja analysoimalla kerättyä tietoa pohjautuen kirjoitettuun teoriaperustaan. Teoriaperusta pohjautui kolmeen teoria-alueeseen, organisaatioteoria, strategia ja organisaatiokulttuuri. Laadullinen tutkimus toteutettiin muutamalle organisaation avainhenkilölle, ja tilastollinen tutkimus koko henkilöstölle. Tutkimuksessa on käytetty teorian ymmärtämiseen useita erilaisia kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Tutkimuksessa työyhteisöt koettiin vuorovaikutteisiksi ja niissä käydään mielekästä keskustelua, mutta koko organisaation tasolla eri työyhteisöjen välinen keskustelu ja vuorovaikutussuhteet olivat hyvin vähäisiä. Työyhteisöt tietävät, mitä heidän omassa työyhteisössä tulee tehdä ja miten toimia, mutta koko organisaatiotason toiminnan selkeä ymmärtäminen työyhteisöissä puuttuu. Koko organisaation tasolla luottamus, sitoutuminen ja oikeudenmukainen kohtelu olivat hyvin positiivisia löydöksiä.
Tulosten perusteella kaikkien strategiatyöhön osallistuvien on ennen työn aloitusta hyvä ymmärtää koko organisaation perustehtävät, mitä ja miten nyt koko organisaatio toimii. Eli eri työyhteisöiden merkittävät tehtävät, tavoitteet sekä mahdolliset päällekkäisyydet, ovat strategisen suunnittelun peruslähtökohtia.
Ennen strategiatyön käynnistämistä olisi myös hyvä lisätä keskinäistä yhteistyötä ja vuorovaikutusta eri työyhteisöjen välillä. Tämä todennäköisesti auttaisi yhteisen strategiatyön eteenpäin viemisessä. Myös muiden kuin ryhmänvetäjien ja avainhenkilöiden mukaan ottamista strategiatyöhön kannattaisi harkita, koska tämä voisi auttaa luomaan yhteishenkeä koko organisaatioon.