Terminaalien uudelleenorganisointi
Jaatinen, Ossi; Aro, Ville (2020)
Jaatinen, Ossi
Aro, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110822381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110822381
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli laskea terminaalien uudelleenorganisoinnista aiheutuvat kustannukset sekä tutkia ja kuvata prosessin hyödyt ja haitat. Työn tavoite oli saada euromääräinen summa terminaalien uudelleenorganisoinnin kustannuksista, jotka käsittävät asiakasyrityksen tuotteiden siirron terminaalista toiseen. Työn tarkoitus on toimia laskennan mallina ja työkaluna Schenkerille tulevaisuudessa. Työssä tehdyn laskennan avulla Schenkerin on helpompi toteuttaa terminaalien välinen siirto ja käsitellä sekä hahmottaa siirrosta aiheutuvat kulut.
Tutkimusosuuden materiaalit kerättiin pääosin haastatteluilla sekä havainnoinnilla. Näiden jälkeen järjestettiin palaveri, jossa käytiin läpi työn aihealuetta, tavoitteita ja työmenetelmiä. Palaverissa oli läsnä Schenkerin Vantaan terminaalin jakelupäällikkö, runkoliikenteen päällikkö, jakeluliikenteen ajojärjestelijä sekä Helsingin terminaalin esimies. Palaverin avulla saatiin kuva nykytilasta, jonka pohjalta lähdettiin työstämään projektia.
Kirjallisuudeksi tähän työhön valittiin kustannuslaskentaa ja logistiikkaa, jotka tukevat insinöörityön aihetta.
Suurimpana haasteena nykytilassa oli Vantaan terminaalin ahtaus ja tilanpuute. Siirtämällä asiakasyrityksen tuotteet Helsingin terminaalin saataisiin vapautettua huomattava määrä lattiatilaa sekä organisoitua Vantaan terminaali uudelleen. Yhdessä Vantaan terminaalin jakelupäällikön kanssa käytyjen haastattelujen perusteella laskettiin siirrosta aiheutuvat kustannukset, jotta Schenker voi miettiä, onko terminaalien uudelleenorganisointi kaikin puolin kannattavaa.
Tutkimusosuuden materiaalit kerättiin pääosin haastatteluilla sekä havainnoinnilla. Näiden jälkeen järjestettiin palaveri, jossa käytiin läpi työn aihealuetta, tavoitteita ja työmenetelmiä. Palaverissa oli läsnä Schenkerin Vantaan terminaalin jakelupäällikkö, runkoliikenteen päällikkö, jakeluliikenteen ajojärjestelijä sekä Helsingin terminaalin esimies. Palaverin avulla saatiin kuva nykytilasta, jonka pohjalta lähdettiin työstämään projektia.
Kirjallisuudeksi tähän työhön valittiin kustannuslaskentaa ja logistiikkaa, jotka tukevat insinöörityön aihetta.
Suurimpana haasteena nykytilassa oli Vantaan terminaalin ahtaus ja tilanpuute. Siirtämällä asiakasyrityksen tuotteet Helsingin terminaalin saataisiin vapautettua huomattava määrä lattiatilaa sekä organisoitua Vantaan terminaali uudelleen. Yhdessä Vantaan terminaalin jakelupäällikön kanssa käytyjen haastattelujen perusteella laskettiin siirrosta aiheutuvat kustannukset, jotta Schenker voi miettiä, onko terminaalien uudelleenorganisointi kaikin puolin kannattavaa.