Digimarkkinointisuunnitelma : Case: Yritys X
Kivistö, Arttu (2020)
Kivistö, Arttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922422
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda digimarkkinointiviestintäsuunnitelma turvallisuusalalla toimivan kohdeyrityksen toimeksiannosta. Toimeksiantajan tarjoamiin palveluihin kuuluvat järjestyksenvalvonta, eteispalvelu sekä vaatesäilytys. Toimeksiantajan toimitilat sijaitsevat Vantaalla ja se tarjoaa palveluitaan Uudenmaan alueelle.
Toimeksiantajalla ei ole aiemmin ollut käytössään digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toteuttamiskelpoinen digimarkkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyrityksen uusasiakashankintaa varten.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen, ja se koostuu teoreettisesta sekä toiminnallisesta osasta. Teoreettisessa osassa keskitytään digitaaliseen markkinointiin, digitaalisiin markkinointiviestintä kanaviin ja markkinointisuunnitelmien laatimiseen liittyvään teoriaan. Toiminnallinen osa sisältää toimeksiantajalle toteutetun digimarkkinointiviestintäsuunnitelman.
Markkinointiviestintäsuunnitelma keskittyy yrityksen toimialan takia pääosin hakukoneiden hyödyntämiseen. Hakukoneisiin keskittyminen on kustannustehokas tapa saada yrityksen markkinointiviestintä kuluttajien näkyville ostoprosessin alkuvaiheilla. Toinen osa-alue, johon suunnitelmassa vahvasti keskitytään, on yrityksen kotisivujen kehittäminen. Yrityksen verkkosivut ovat yksi ostopäätökseen eniten vaikuttavista tekijöistä, joten on tärkeää, että ne ovat ammattimaiset ja ajanmukaiset.
Päätelmänä todettiin, että hakukonemarkkinointi on todennäköisesti kustannustehokkain tapa tuoda potentiaalisia asiakkaita yrityksen verkkosivuille. Johtopäätöksenä voitiin myös todeta, että toimialan kilpailutilanteen takia kohdeyrityksen olisi kannattavaa pyrkiä erottumaan kilpailijoistaan palvelun laadulla eikä kilpailla hinnoittelulla.
Toimeksiantajalla ei ole aiemmin ollut käytössään digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toteuttamiskelpoinen digimarkkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyrityksen uusasiakashankintaa varten.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen, ja se koostuu teoreettisesta sekä toiminnallisesta osasta. Teoreettisessa osassa keskitytään digitaaliseen markkinointiin, digitaalisiin markkinointiviestintä kanaviin ja markkinointisuunnitelmien laatimiseen liittyvään teoriaan. Toiminnallinen osa sisältää toimeksiantajalle toteutetun digimarkkinointiviestintäsuunnitelman.
Markkinointiviestintäsuunnitelma keskittyy yrityksen toimialan takia pääosin hakukoneiden hyödyntämiseen. Hakukoneisiin keskittyminen on kustannustehokas tapa saada yrityksen markkinointiviestintä kuluttajien näkyville ostoprosessin alkuvaiheilla. Toinen osa-alue, johon suunnitelmassa vahvasti keskitytään, on yrityksen kotisivujen kehittäminen. Yrityksen verkkosivut ovat yksi ostopäätökseen eniten vaikuttavista tekijöistä, joten on tärkeää, että ne ovat ammattimaiset ja ajanmukaiset.
Päätelmänä todettiin, että hakukonemarkkinointi on todennäköisesti kustannustehokkain tapa tuoda potentiaalisia asiakkaita yrityksen verkkosivuille. Johtopäätöksenä voitiin myös todeta, että toimialan kilpailutilanteen takia kohdeyrityksen olisi kannattavaa pyrkiä erottumaan kilpailijoistaan palvelun laadulla eikä kilpailla hinnoittelulla.