O.R.B Offensive Rolling Bot -pelin ohjelmointi
Manninen, Hannu (2020)
Manninen, Hannu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022514
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tarkastellaan juniortason peliohjelmoijan työpäiviä kymmenen viikon ajalta. Kirjaan päivittäin suunnitellut työtehtävät, kohtaamani ongelmat ja ratkaisut ongelmiin. Jokaisen viikon päätteeksi analysoin kuluneen viikon tapahtumat esimerkiksi oman oppimisen näkökulmasta.
Päiväkirjaraportoinnin jälkeen tarkastelen kymmenen viikon aikana saavutettuja tuloksia ja omaa kehitystäni pelinkehittäjänä. Pohdin oppimiani asioita esimerkiksi ohjelmoinnissa, työskentelymetodeissa, projektinhallinnassa sekä tiimin sisäisissä kommunikointitaidoissa.
Toimin peliohjelmoijana kuuden hengen tiimissä, joka tekee Unity-pelimoottorilla kaksiulotteista tasohyppelypeliä nimeltään O.R.B Offensive Rolling Bot. Projekti on aloitettu syksyllä 2018 Oulu Game Lab -opinnoissa. Opinnäytetyössä seurataan projektin loppuvaiheita, ja projektin on tarkoitus valmistua pian opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on oman ammatillisen osaamisen kehitys ja realistinen juniortason peliohjelmoijan arjen ja työtehtävien kuvaus, josta lukijan pitäisi saada selvä kuva siitä, mitä taitoja ja osaamistasoa tämän tyyppinen projekti vaatii peliohjelmoijalta pienessä tiimissä.
Päiväkirjan seurantajakso on 14.10.2019 – 24.01.2020. Seurantajakson päätyttyä peli edistyi odotetusti, mutta siihen jäi vielä paljon tehtävää, ennen kuin se on valmis.
Seurantajakson aikana kehityin todella paljon yleisesti Unityn käytössä, peliohjelmoinnissa, projektinhallinnassa ja yleisesti monissa projektiin liittyvissä tehtävissä. Tiimin pienen koon vuoksi oma työni oli monesti laajempaa kuin pelkkää peliohjelmointia, joten opin työtehtäviä laajemminkin.
Päiväkirjaraportoinnin jälkeen tarkastelen kymmenen viikon aikana saavutettuja tuloksia ja omaa kehitystäni pelinkehittäjänä. Pohdin oppimiani asioita esimerkiksi ohjelmoinnissa, työskentelymetodeissa, projektinhallinnassa sekä tiimin sisäisissä kommunikointitaidoissa.
Toimin peliohjelmoijana kuuden hengen tiimissä, joka tekee Unity-pelimoottorilla kaksiulotteista tasohyppelypeliä nimeltään O.R.B Offensive Rolling Bot. Projekti on aloitettu syksyllä 2018 Oulu Game Lab -opinnoissa. Opinnäytetyössä seurataan projektin loppuvaiheita, ja projektin on tarkoitus valmistua pian opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on oman ammatillisen osaamisen kehitys ja realistinen juniortason peliohjelmoijan arjen ja työtehtävien kuvaus, josta lukijan pitäisi saada selvä kuva siitä, mitä taitoja ja osaamistasoa tämän tyyppinen projekti vaatii peliohjelmoijalta pienessä tiimissä.
Päiväkirjan seurantajakso on 14.10.2019 – 24.01.2020. Seurantajakson päätyttyä peli edistyi odotetusti, mutta siihen jäi vielä paljon tehtävää, ennen kuin se on valmis.
Seurantajakson aikana kehityin todella paljon yleisesti Unityn käytössä, peliohjelmoinnissa, projektinhallinnassa ja yleisesti monissa projektiin liittyvissä tehtävissä. Tiimin pienen koon vuoksi oma työni oli monesti laajempaa kuin pelkkää peliohjelmointia, joten opin työtehtäviä laajemminkin.