Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yksilöllinen oppilashuolto Pielaveden peruskouluissa

Marila, Kaisa; Rytkönen, Tuula (2020)

 
Avaa tiedosto
Marila_Kaisa ja Rytkönen_Tuula.pdf (793.9Kt)
Lataukset: 


Marila, Kaisa
Rytkönen, Tuula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122570
Tiivistelmä
Tutkimus tuotti tietoa Pielaveden yksilöllisen oppilashuollon nykytilasta opetushenkilöstön ja oppilashuollon henkilöstön näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää opetushenkilöstön ja oppilashuollon henkilöstön mielipiteitä ja kokemuksia yksilöllisen oppilashuollon toteutumisesta, moniammatillisesta yhteistyöstä sekä kehittämistarpeista ja -toiveista. Tutkimuksen tavoite oli tuottaa tietoa, mikä auttaa henkilöstöä huomioimaan, entistäkin paremmin, yksilöllisen oppilashuollon mahdollisuudet oppilaan edun toteutumisessa, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisäämisessä sekä oppimisen tukemisessa. Kunta voi halutessaan hyödyntää tutkimustuloksia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia yksilöllisen oppilashuollon toteuttamisessa.

Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimustietoa kerättiin sähköisellä lomakkeella Pielaveden opetushenkilöstöltä ja oppilashuollon henkilöstöltä. Kysymykset analysoitiin laadullisin menetelmin.

Tutkimustulosten mukaan Pielaveden yksilöllinen oppilashuolto toimi pääsääntöisesti hyvin. Oppilashuollossa työskenteli riittävä määrä oppilas- ja opiskelijahuoltolain määrittelemää henkilökuntaa, tarjottavat palvelut ja toimintamuodot tukivat tukea tarvitsevaa oppilasta hyvin tai osittain hyvin. Oppilaan hyvinvoinnin ja oppimisen eteen tehtiin monialaista yhteistyötä monipuolisilla työmenetelmillä. Kehitettävää oli etenkin tiedonkulussa, toimijoiden välisessä vuorovaikutuksessa sekä poikkihallinnollisessa yhteistyössä.

Yksilöllisen oppilashuollon kehittämistarpeet eivät vaadi suuria taloudellisia investointeja, vaan kaikkien toimijoiden myönteistä asennetta ja tahtotilaa, yhteisten ohjeistusten ja toimintamallien hiomista sekä jo olemassa olevan erityisosaamisen täysimääräistä hyödyntämistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste