Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ammattiopisto Luovissa opiskelevien tyttöjen kokemuksia sosiaalisista suhteista opiskelijoiden välillä

Katajamäki, Jenna (2020)

 
Avaa tiedosto
Ammattiopisto Luovissa opiskelevien tyttöjen kokemuksia sosiaalisista suhteista opiskelijoiden välillä (536.8Kt)
Lataukset: 


Katajamäki, Jenna
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022551
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla Ammattiopisto Luovin Oulun yksikön tyttöopiskelijoiden kokemuksia sosiaalisista suhteista opiskelijoiden välillä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kokemustietoa, jota Luovi voi hyödyntää kehittääkseen toimia opiskelijoiden sosiaalisten suhteiden tukemiseksi. Tutkimuksessa haettiin vastausta tutkimustehtävään: Millaisia kokemuksia Ammattiopisto Luovin tyttöopiskelijoilla on sosiaalisista suhteista opiskelijoiden välillä?

Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään sosiaalisia suhteita osana kouluhyvinvointia. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin yksilöhaastattelemalla neljää Luovin tutkinto-opiskelijatyttöä. Haastattelut toteutin teemahaastattelulla, ja tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelemalla.

Tutkimustulosten mukaan tytöillä on pääasiassa positiivisia kokemuksia sosiaalisista suhteista muiden opiskelijoiden kanssa. Tytöt kokevat, että Luovissa jokainen tulee nähdyksi ja kuulluksi, sekä toisia kohdellaan ystävällisesti. Tuloksista ilmenee myös, että Luovissa hyväksytään erilaisuutta ja tytöillä on lupa olla täysin oma itsensä. Oppilaitoksessa pyritään avoimeen keskustelukulttuuriin ja mahdollisiin kiusaamistapauksiin puututaan välittömästi. Vaikka tutkimuksessa käsiteltiin ainoastaan sosiaalisia suhteita opiskelijoiden välillä, myös henkilökunnan merkitystä korostettiin. Henkilökunnan koetaan antavan mallia, miten toisia tulee kohdella arvostavasti. Vaikka pääasiassa Luovissa kohdellaan toisia arvostavasti, kuitenkin sukupuolivähemmistöjen edustajia ei aina osata esimerkiksi puhutella oikein.

Tutkimukseni merkittävin johtopäätös on miten positiivisella vuorovaikutuksella voidaan luoda oppilaitokseen myönteinen ja turvallinen ilmapiiri, joka tukee sosiaalisia suhteita ja jossa opiskelija voi kokea olonsa tervetulleeksi omana itsenään. Ehdottaisinkin Luoville, että jo-kaista henkilökunnan jäsentä koulutettaisiin ystävälliseen vuorovaikutukseen, voimavaralähtöisyyteen sekä annettaisiin tietoa myös sukupuolivähemmistöistä.
 
The purpose of this thesis is to describe Luovi Vocational College girl students’ experiences of their social relationships with other students. The goal of this study was to receive experience based information about girls’ social relationships at school. This study answers to the question: What kind of experiences girl students’ have about their social relationships with other students?

The theoretical framework of my study was about social relationships as a part of school welfare. This study is a qualitative research and the material for this study was collected by interviewing four students individually. The interviews were implemented by using themebased questioning technique and the material was analyzed by dividing the material into themes.

According to the results of this study, the girls in Luovi Vocational College have mostly positive experiences about social relationships with other students. The girls think there is a good atmosphere in Luovi where everyone is acknowledged and treated kindly. The girls also consider Luovi as a positive learning environment where difference is accepted and everyone has a permission to be genuinely theirselves. Luovi also meddles with bullying as soon as possible and aims at open dialogue. Staffs attitude is also significant considering the atmosphere in Luovi according to girls.

The most significant conclusion of my study is how positive interaction can create a positive and safe atmosphere in the institution that supports social relationships and where the students can feel welcome as theirselves. I would therefore suggest to Luovi that each staff member is trained in friendly interaction and also given information about gender minorities.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste