Seinällä : Toiminnallista itseanalyysia edistävä menetelmä nuorten aikuisten toimintaterapiaan
Haapala, Jonna; Kauppila, Juuli; Lintala, Sanna (2020)
Haapala, Jonna
Kauppila, Juuli
Lintala, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122586
Tiivistelmä
Nuori aikuisuus on usein isojen elämänmuutosten aikaa. Itsenäinen arki ja asuminen, jatko-opintoihin tai työhön siirtyminen sekä ihmissuhteiden kypsyminen vaativat kykyä sopeutua uudenlaisiin tilanteisiin. Nuoren aikuisen toimintaterapiassa toimintaterapeutti voi edistää asiakkaan toimintoihin osallistumista ja suoriutumista näiden muutosten keskellä sekä mahdollistaa uusien merkitysten tai merkityksellisten toimintojen löytymistä.
Toimintaterapiassa voidaan edistää nuoren aikuisen sitoutumista ja osallistumista omaan elämään ja aikuistumiseen liittyviin toimintoihin toiminnallisen itseanalyysin avulla. Se tarkoittaa yksilön reflektointia hänen omasta toiminnallisuudestaan. Omaan toimintaan vaikuttavien tekijöiden tiedostamisen ja lisääntyvän itsetuntemuksen avulla nuori aikuinen kykenee kohtaamaan aikuistumiseen kuuluvia haasteita joustavammin ja sitoutumaan hänelle itselle merkityksellisiin toimintoihin.
Tämän projektimuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toiminnallista itseanalyysia edistävä menetelmä nuorten aikuisten kanssa työskentelevien toimintaterapeuttien käyttöön. Opinnäytetyön tuloksena toteutetussa Seinällä-menetelmässä nuori aikuinen reflektoi itselleen merkityksellistä toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä tuottaen digitaaliselle työskentelypohjalle sisältöä etenemissuunnan mukaisesti. Menetelmä rakentuu Kanadalaisen toiminnallisen suoriutumisen ja sitoutumisen mallin (CMOP-E) sekä kognitiivis-behavioraalisen viitekehyksen keskeisten käsitteiden ja näkökulmien pohjalle. Menetelmä toteutettiin käytettäväksi digitaalisella Miro-sovelluksella. Työskentelymateriaalien lisäksi menetelmään sisältyy käyttöohje toimintaterapeutille.
Menetelmälle asetetut laatukriteerit olivat helppokäyttöisyys, esteettisyys, toimintalähtöisyys sekä pätevyys. Koekäyttäjiltä saadun palautteen perusteella laatukriteerit toteutuivat ja menetelmää kuvailtiin visuaaliseksi ja asiakasryhmälle soveltuvaksi. Projektin kehitystavoitteina olivat uuden menetelmän valmistaminen sekä toiminnallisen itseanalyysin hyödyntäminen nuorten aikuisten toimintaterapiassa Seinällä-menetelmän avulla. Menetelmä on käyttövalmis ja toimintaterapeutit saavat sen halutessaan käyttöön. Seinällä-menetelmän kehittämiseksi olisi tarpeellista tutkia toimintaterapeuttien sekä heidän asiakkaidensa kokemuksia sen käytöstä myös pidemmällä aikavälillä. Lisäksi jatkossa olisi hyödyllistä tutkia sitä, millä tavalla suomalaiset toimintaterapeutit hyödyntävät toiminnallista itseanalyysia osana toteuttamaansa toimintaterapiaa.
Toimintaterapiassa voidaan edistää nuoren aikuisen sitoutumista ja osallistumista omaan elämään ja aikuistumiseen liittyviin toimintoihin toiminnallisen itseanalyysin avulla. Se tarkoittaa yksilön reflektointia hänen omasta toiminnallisuudestaan. Omaan toimintaan vaikuttavien tekijöiden tiedostamisen ja lisääntyvän itsetuntemuksen avulla nuori aikuinen kykenee kohtaamaan aikuistumiseen kuuluvia haasteita joustavammin ja sitoutumaan hänelle itselle merkityksellisiin toimintoihin.
Tämän projektimuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toiminnallista itseanalyysia edistävä menetelmä nuorten aikuisten kanssa työskentelevien toimintaterapeuttien käyttöön. Opinnäytetyön tuloksena toteutetussa Seinällä-menetelmässä nuori aikuinen reflektoi itselleen merkityksellistä toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä tuottaen digitaaliselle työskentelypohjalle sisältöä etenemissuunnan mukaisesti. Menetelmä rakentuu Kanadalaisen toiminnallisen suoriutumisen ja sitoutumisen mallin (CMOP-E) sekä kognitiivis-behavioraalisen viitekehyksen keskeisten käsitteiden ja näkökulmien pohjalle. Menetelmä toteutettiin käytettäväksi digitaalisella Miro-sovelluksella. Työskentelymateriaalien lisäksi menetelmään sisältyy käyttöohje toimintaterapeutille.
Menetelmälle asetetut laatukriteerit olivat helppokäyttöisyys, esteettisyys, toimintalähtöisyys sekä pätevyys. Koekäyttäjiltä saadun palautteen perusteella laatukriteerit toteutuivat ja menetelmää kuvailtiin visuaaliseksi ja asiakasryhmälle soveltuvaksi. Projektin kehitystavoitteina olivat uuden menetelmän valmistaminen sekä toiminnallisen itseanalyysin hyödyntäminen nuorten aikuisten toimintaterapiassa Seinällä-menetelmän avulla. Menetelmä on käyttövalmis ja toimintaterapeutit saavat sen halutessaan käyttöön. Seinällä-menetelmän kehittämiseksi olisi tarpeellista tutkia toimintaterapeuttien sekä heidän asiakkaidensa kokemuksia sen käytöstä myös pidemmällä aikavälillä. Lisäksi jatkossa olisi hyödyllistä tutkia sitä, millä tavalla suomalaiset toimintaterapeutit hyödyntävät toiminnallista itseanalyysia osana toteuttamaansa toimintaterapiaa.