Korjaamoprosessin kehittäminen
Lesonen, Pekka (2020)
Lesonen, Pekka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122603
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään autokorjaamon aukioloaikojen ja työntekijöiden työvuorojen muutosten sekä työtehtävien keskittämisen vaikutusta korjaamon kannattavuuteen ja asiakastyytyväisyyteen kyseisten mittareiden tunnuslukujen valossa
Opinnäytetyö tehtiin Autokeskus Oy Turun toimipisteen korjaamolle. Muutokset työvuoroissa ja tehtävänkuvauksissa toteutettiin loka- joulukuun välisenä aikana vuonna 2019. Autokeskus Oy Turun toimipiste toimii BMW:n, Citroënin, Nissanin, Peugeotin ja Škodan valtuutettuna merkkihuoltona.
Tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka kannattavuudesta kertovat tunnusluvut muuttuivat projektin ajalla verrattuna vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuotena sekä kuluneen vuoden edelliseen kvartaaliin. Vertailtuja tunnuslukuja ovat korjaamon myynnin rakenteen, työmyynnin veloituskertoimen sekä asiakastyytyväisyyden kehitys.
Työn tulosten perusteella päädyttiin muuttamaan korjaamon prosessit sekä aukioloajat kokeilun mukaisiksi. Töiden vahva keskittäminen ja koko henkilöstön vahvempi osallistaminen huollon kokonaisprosessiin osoittautui sekä taloudellisesti että asiakastyytyväisyyden suhteen kannattavaksi. Työvuorojen ja aukioloaikojen muutokset osoittivat selvän laskun mekaanikkojen odotusajoissa. Töiden keskittäminen johti lähes jokaisen brändin kohdalla työn tehokkuuden paranemiseen, ja eri brändien välillä olleet erot tehokkuudessa supistuivat selvästi.
Opinnäytetyö tehtiin Autokeskus Oy Turun toimipisteen korjaamolle. Muutokset työvuoroissa ja tehtävänkuvauksissa toteutettiin loka- joulukuun välisenä aikana vuonna 2019. Autokeskus Oy Turun toimipiste toimii BMW:n, Citroënin, Nissanin, Peugeotin ja Škodan valtuutettuna merkkihuoltona.
Tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka kannattavuudesta kertovat tunnusluvut muuttuivat projektin ajalla verrattuna vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuotena sekä kuluneen vuoden edelliseen kvartaaliin. Vertailtuja tunnuslukuja ovat korjaamon myynnin rakenteen, työmyynnin veloituskertoimen sekä asiakastyytyväisyyden kehitys.
Työn tulosten perusteella päädyttiin muuttamaan korjaamon prosessit sekä aukioloajat kokeilun mukaisiksi. Töiden vahva keskittäminen ja koko henkilöstön vahvempi osallistaminen huollon kokonaisprosessiin osoittautui sekä taloudellisesti että asiakastyytyväisyyden suhteen kannattavaksi. Työvuorojen ja aukioloaikojen muutokset osoittivat selvän laskun mekaanikkojen odotusajoissa. Töiden keskittäminen johti lähes jokaisen brändin kohdalla työn tehokkuuden paranemiseen, ja eri brändien välillä olleet erot tehokkuudessa supistuivat selvästi.