Miten meillä menee? : Kyselyt etätyötä tekevän henkilöstön hyvinvoinnin mittarina
Savolainen, Laura (2020)
Savolainen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122605
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka digitaalisilla lomakekyselyillä tulisi kerätä tietoa työntekijöiden tunnetiloista ja lisätä näkyvyyttä heidän suuntaansa tilanteessa, jossa koko toimiston henkilöstö tekee kokoaikaista etätyötä. Työssä otetaan selvää erilaisista kyselysovelluksista ja tutkitaan, mikä sovelluksista vastaa ominaisuuksiltaan parhaiten opinnäytetyön toimeksiantajan tarpeita. Työn tavoitteena on myös selvittää, mitä hyötyjä kyselyistä saadaan ja kuinka tuloksia voidaan analysoida.
Työn toimeksiantajana toimi suunnittelu- ja ohjelmistoyritys, jonka yhdellä toimipisteellä opinnäytetyön kolmen kuukauden mittainen tutkimus- ja aineistonkeruuosuus toteutettiin. Koronaviruspandemian aiheuttamien rajoitusten vuoksi yrityksen henkilöstö siirtyi kokoaikaiseen etätyöhön, jonka johdosta fyysinen kanssakäyminen loppui. Tämä loi työnantajalle tarpeen kehittää reaaliaikaisia vuorovaikutuskanavia ja uusia työhyvinvoinnin seuraamisen muotoja.
Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen prosessia, joka yhdistää toiminnan sekä tutkimuksen. Toimintatutkimus tähtää toiminnan parantamiseen ja muutokseen. Työn tutkimusaineisto koostuu kyselyvastauksista, kyselyiden lähettämisen tuottamasta analytiikasta, keskustelullisista haastatteluista ja toiminnan havainnoinnista. Osaa tekstiaineistosta kvantifioitiin, eli käsiteltiin tilastollisen kuvailun menetelmin, jotta vastauksia voidaan vertailla numeraalisesti.
Tutkimusjakson aikana otettiin käyttöön Polly-kyselysovellus, jonka avulla henkilöstölle lähetettiin Slack-pikaviestisovelluksen kautta säännöllisesti lyhyitä lomakekyselyitä. Lyhyet pulssikyselyt keräsivät tietoa ajankohtaisista tapahtumista, ja viikoittainen fiilismittari puolestaan kartoitti työntekijöiden tunnetiloja.
Tutkimustulokset osoittivat, että Polly ja sen avulla lähetetyt säännölliset lyhyet kyselyt loivat vuorovaikutuskanavan, jonka avulla työnantajat saivat lisää tietoa työntekijöiden hyvinvoinnista. Jotta kyselyistä on aidosti hyötyä organisaatiolle, tulee ne kytkeä osaksi pidemmän aikavälin työhyvinvointistrategiaa. Kyselyt helpottivat työntekijöiden palautteenantoa organisaation suuntaan. Kyselyvastausten tulee kuitenkin johtaa toimenpiteisiin, jotta työntekijät kokevat hyötyvänsä vastaamisesta.
Työn toimeksiantajana toimi suunnittelu- ja ohjelmistoyritys, jonka yhdellä toimipisteellä opinnäytetyön kolmen kuukauden mittainen tutkimus- ja aineistonkeruuosuus toteutettiin. Koronaviruspandemian aiheuttamien rajoitusten vuoksi yrityksen henkilöstö siirtyi kokoaikaiseen etätyöhön, jonka johdosta fyysinen kanssakäyminen loppui. Tämä loi työnantajalle tarpeen kehittää reaaliaikaisia vuorovaikutuskanavia ja uusia työhyvinvoinnin seuraamisen muotoja.
Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen prosessia, joka yhdistää toiminnan sekä tutkimuksen. Toimintatutkimus tähtää toiminnan parantamiseen ja muutokseen. Työn tutkimusaineisto koostuu kyselyvastauksista, kyselyiden lähettämisen tuottamasta analytiikasta, keskustelullisista haastatteluista ja toiminnan havainnoinnista. Osaa tekstiaineistosta kvantifioitiin, eli käsiteltiin tilastollisen kuvailun menetelmin, jotta vastauksia voidaan vertailla numeraalisesti.
Tutkimusjakson aikana otettiin käyttöön Polly-kyselysovellus, jonka avulla henkilöstölle lähetettiin Slack-pikaviestisovelluksen kautta säännöllisesti lyhyitä lomakekyselyitä. Lyhyet pulssikyselyt keräsivät tietoa ajankohtaisista tapahtumista, ja viikoittainen fiilismittari puolestaan kartoitti työntekijöiden tunnetiloja.
Tutkimustulokset osoittivat, että Polly ja sen avulla lähetetyt säännölliset lyhyet kyselyt loivat vuorovaikutuskanavan, jonka avulla työnantajat saivat lisää tietoa työntekijöiden hyvinvoinnista. Jotta kyselyistä on aidosti hyötyä organisaatiolle, tulee ne kytkeä osaksi pidemmän aikavälin työhyvinvointistrategiaa. Kyselyt helpottivat työntekijöiden palautteenantoa organisaation suuntaan. Kyselyvastausten tulee kuitenkin johtaa toimenpiteisiin, jotta työntekijät kokevat hyötyvänsä vastaamisesta.