Kauppiasvaihdoksen vaikutukset työntekijöiden tyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin kohdeyrityksessä
Arponen, Tiina (2020)
Arponen, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa työntekijöiden työtyytyväisyyden ja työhyvinvoinnin tilaa kohdeyrityksessä ja vuonna 2019 tapahtuneen kauppiasvaihdoksen vaikutuksia niihin. Opinnäyte-työn toimeksiantajana on alle 20 henkilöä työllistävä, Pohjois-Pohjanmaalla toimiva päivittäistavarakaupan yksikkö.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia. Työtyytyväisyyttä tarkastellaan sen tuomien hyötyjen ja siihen vaikuttavien tekijöiden kautta. Erityisesti käsitellään esimiestyön ja osaamisen johtamisen, ilmapiirin ja organisaatiokulttuurin sekä työmotivaation vaikutuksia. Lisäksi työtyytyväisyyttä tarkastellaan Herzbergin kaksifaktoriteorian valossa. Työhyvinvointia puolestaan tarkastellaan sen muotoutumisen, vaikutusten, vastuunjaon ja lainsäädännön pohjalta. Lisäksi työhyvinvointia käsitellään Maslown tarvehierarkiaan pohjaavan hyvinvoinninportaat-teorian kautta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullista menetelmää käyttäen. Aineistonkeruussa käytettiin teemahaastatteluja. Haastateltavina oli neljä yrityksen työntekijää ja yrittäjä itse. Haastatteluissa käytettyjä teemoja oli kuusi: arvostus ja vastuu, ilmapiiri ja organisaation kulttuuri, esimiestyö ja johdon vaikutusmahdollisuudet, palkkaus, oma osaaminen ja terveys. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina lokakuussa 2020.
Tuloksista kävi ilmi, että yrityksen työntekijöiden työtyytyväisyys ja työhyvinvointi olivat korkealla tasolla, ja että kauppiasvaihdoksella on ollut positiivisia vaikutuksia. Erityisen tyytyväisiä työntekijät olivat nykyisen työnantajan läsnäoloon, lähestyttävyyteen ja tavoitettavuuteen, joustavuuteen, palautteen antoon sekä yleiseen työilmapiiriin. Työntekijöiden tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua pidettiin johdon tärkeimpinä keinoina vaikuttaa työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin. Kehityskeskustelut puuttuivat yrityksen toimintatavoista ja niitä työntekijät kaipasivat.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia. Työtyytyväisyyttä tarkastellaan sen tuomien hyötyjen ja siihen vaikuttavien tekijöiden kautta. Erityisesti käsitellään esimiestyön ja osaamisen johtamisen, ilmapiirin ja organisaatiokulttuurin sekä työmotivaation vaikutuksia. Lisäksi työtyytyväisyyttä tarkastellaan Herzbergin kaksifaktoriteorian valossa. Työhyvinvointia puolestaan tarkastellaan sen muotoutumisen, vaikutusten, vastuunjaon ja lainsäädännön pohjalta. Lisäksi työhyvinvointia käsitellään Maslown tarvehierarkiaan pohjaavan hyvinvoinninportaat-teorian kautta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullista menetelmää käyttäen. Aineistonkeruussa käytettiin teemahaastatteluja. Haastateltavina oli neljä yrityksen työntekijää ja yrittäjä itse. Haastatteluissa käytettyjä teemoja oli kuusi: arvostus ja vastuu, ilmapiiri ja organisaation kulttuuri, esimiestyö ja johdon vaikutusmahdollisuudet, palkkaus, oma osaaminen ja terveys. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina lokakuussa 2020.
Tuloksista kävi ilmi, että yrityksen työntekijöiden työtyytyväisyys ja työhyvinvointi olivat korkealla tasolla, ja että kauppiasvaihdoksella on ollut positiivisia vaikutuksia. Erityisen tyytyväisiä työntekijät olivat nykyisen työnantajan läsnäoloon, lähestyttävyyteen ja tavoitettavuuteen, joustavuuteen, palautteen antoon sekä yleiseen työilmapiiriin. Työntekijöiden tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua pidettiin johdon tärkeimpinä keinoina vaikuttaa työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin. Kehityskeskustelut puuttuivat yrityksen toimintatavoista ja niitä työntekijät kaipasivat.