Muotinäytöksen ABC ja markkinointiviestintä : Ohjeistus Hämeen ammattikorkeakoulun muotoilun opiskelijoille
Vilkman, Heidi (2011)
Vilkman, Heidi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714709
Tiivistelmä
Hämeen ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden vaatetus-, jalkine- ja tekstiiliopiskelijat järjestävät joka vuosi muotinäytöksen. Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat näytöksessä nähtävät mallistot, järjestävät näytöksen ja hoitavat sen markkinointiviestinnän. Näytöksen suunnittelu on perinteisesti aloitettu kevätlukukauden alussa ja näytös on pidetty saman vuoden toukokuussa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Hämeen ammattikorkeakoulun vuoden 2011 vaatetus-, jalkine- ja tekstiiliopiskelijoiden muotinäytöksen järjestämisen ja markkinointiviestinnän onnistumista sekä tuottaa tutkimusten pohjalta ohjeistus tuleville näytösryhmille.
Työssä sovelletaan tapahtumamarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän teoriaa. Tutkimusmenetelmänä käytetään toiminnallisen opinnäytetyön menetelmää. Aineistona käytetään markkinointiviestinnän, tapahtumamarkkinoinnin ja muotinäytöksen toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Ohjeistuksen pohjana käytetään teoriaa, vuoden 2011 näytösryhmälle tehtyä kyselyä ja ryhmän omia muistiinpanoja.
Näytöksen järjestäminen on iso projekti ja vaatii onnistuakseen jokaisen ryhmänjäsenen työpanoksen. Suurimmiksi ongelmiksi opiskelijat kokivat ajan riittämättömyyden, markkinointiviestinnän ja varainhankinnan. Myös projektiryhmän suuri koko oli hidastanut päätöksentekoa ja aikataulut olivat osittain sen takia lipsuneet. Lisäksi ryhmä- ja vastuujaot olivat olleet sekavat eikä jakoja ollut kunnioitettu toivotulla tavalla.
Näytösprojektin aloittaminen heti lukuvuoden alusta eli jo syksyllä toisi joustoa suunnitteluun ja aikatauluihin. Tällöin myös varainhankinnalle ja markkinointiviestinnälle jäisi enemmän aikaa, eivätkä kaikki toimenpiteet kasautuisi lyhyelle ajanjaksolle.
Työssä sovelletaan tapahtumamarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän teoriaa. Tutkimusmenetelmänä käytetään toiminnallisen opinnäytetyön menetelmää. Aineistona käytetään markkinointiviestinnän, tapahtumamarkkinoinnin ja muotinäytöksen toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Ohjeistuksen pohjana käytetään teoriaa, vuoden 2011 näytösryhmälle tehtyä kyselyä ja ryhmän omia muistiinpanoja.
Näytöksen järjestäminen on iso projekti ja vaatii onnistuakseen jokaisen ryhmänjäsenen työpanoksen. Suurimmiksi ongelmiksi opiskelijat kokivat ajan riittämättömyyden, markkinointiviestinnän ja varainhankinnan. Myös projektiryhmän suuri koko oli hidastanut päätöksentekoa ja aikataulut olivat osittain sen takia lipsuneet. Lisäksi ryhmä- ja vastuujaot olivat olleet sekavat eikä jakoja ollut kunnioitettu toivotulla tavalla.
Näytösprojektin aloittaminen heti lukuvuoden alusta eli jo syksyllä toisi joustoa suunnitteluun ja aikatauluihin. Tällöin myös varainhankinnalle ja markkinointiviestinnälle jäisi enemmän aikaa, eivätkä kaikki toimenpiteet kasautuisi lyhyelle ajanjaksolle.
