Opiskelijasta yrityksen omistajaksi? – Omistajanvaihdoshankkeista Jatkajakouluiksi
Laivola, Taina (2020)
Laivola, Taina
Ov-foorumi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111290063
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111290063
Tiivistelmä
Suomessa on viimeisimpien tilastojen mukaan 15 000 työantajayritystä, joille omistajanvaihdos on tällä hetkellä ajankohtainen. Merkittävimmäksi haasteeksi omistajanvaihdoksissa on todettu sopivan jatkajan löytyminen. Yrityksen jatkajaa on vaikeaa löytää erityisesti pienyrityksissä, joissa yritystoiminta perustuu vahvasti yrittäjän omaan osaamiseen. Yhdeksi ratkaisuksi haasteeseen
on esitetty oppilaitosten ja korkeakoulujen yhteyteen muodostettavia Jatkajakouluja, joissa luopuva yrittäjä ja potentiaalinen jatkaja voisivat kohdata ja joissa voitaisiin tarjota erityisosaamista omistajanvaihdoksiin liittyen.
Tämän selvityksen tavoitteena on arvioida korkeakoulujen omistajanvaihdoshankkeiden vaikuttavuutta ja hyviä käytäntöjä. Selvityksen avulla halutaan myös herättää keskustelua Jatkajakoulujen mahdollisuuksista edesauttaa opiskelijoiden yrittäjyyttä omistajanvaihdoksen kautta. Selvityksen kohderyhmäksi valikoitui 6 hanketta eri puolelta Suomea.
Selvityksen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vaikuttavuudesta saatiin niukasti materiaalia ja sen perusteella tuloksia on haasteellista nostaa esiin. Yleisellä tasolla määrällisiä yritysvaihtoihin liittyviä tavoitteita ei hankkeissa seurattu systemaattisesti tai niitä ei asetettu. Ammattikorkeakouluissa syntyy opiskelijayrityksiä, mutta yrityskauppojen kautta todella vähän. Opiskelijat eivät tiedä omistajanvaihdoksesta yritystoiminnan kehittämisessä riittävästi. Haastateltavat toivat esille hankkeiden hyviä käytäntöjä sekä alueensa onnistumisia. Hyvät käytännöt liittyivät omistajanvaihdoksiin liittyvä tiedon ja materiaalin lisääntymiseen, yhteistyössä järjestettäviin tapahtumiin ja tilaisuuksiin sekä toimintamalleihin.
Haastatteluissa tuli esille sekä opiskelijan näkökulmasta että yrityksen näkökulmista opittuja asioita sekä erilaista omistajanvaihdokseen liittyvää osaamista, jota hanke oli lisännyt eri tavoin. Esille tuli monipuolisesti omistajanvaihdosten edistämiseen liittyviä kehittämisajatuksia. Kehittämisajatuksista suurin osa liittyi omistajanvaihdokseen ja alueen yhteistyöhön ja pieni osa korkeakouluihin tai opiskelijoihin. Selvityksen perusteella muodostettiin toimivan jatkajakoulun ominaisuuksia. Toimiva Jatkajakoulu on pysyvä osa alueellista yritysten palvelukonseptia. Jatkajakoulujen toiminta kytketään omistajanvaihdosten elinkaariajatteluun ja erilaisille opiskelijoille luodaan erilaisia palvelupolkuja. Käytännön toimintaa järjestetään yhteistyössä verkoston kanssa opiskelija- ja yrityslähtöisesti.
Selvityksen pohjalta nostettiin esiin toimenpidesuosituksia.
1. Jatkajakoulut toimivat pysyvänä osana alueellista yritysten palvelukonseptia
ja yhteistyöverkostoa.
2. Jatkajakouluissa varmistetaan opiskelijoiden moninaisuus yhdistämällä toiminnassa
eri koulutusaloja, toisen asteen ja korkeakoulujen toimintaa sekä niiden alumnitoimintaa.
3. Jatkajakouluissa muodostetaan erilaisille opiskelijaprofiileille palvelupolkuja
kohti omistajanvaihdosta.
4. Jatkajakoulut varmistavat opiskelijoiden ja yritystään myyvien omistajien jatkuvat kohtaamisen paikat yhteistyössä paikallisen verkoston kanssa.
5. Jatkajakoulut tunnistavat omistajanvaihdosprosessin ostajan näkökulmasta ja varmistavat opiskelijalle tiedon ja valmennuksen yhteistyössä paikallisen verkoston kanssa.
Toimenpidesuositukset haastavat oppilaitoksia, korkeakouluja, yrittäjäjärjestöjä ja kuntien elinkeinotoimia sekä muita yritystoiminnan edistämisestä vastuussa olevia tahoja ratkaisemaan omistajanvaihdoksiin liittyviä haasteita sekä kansallisesti että erityisesti alueellisesti ja paikallisesti.
on esitetty oppilaitosten ja korkeakoulujen yhteyteen muodostettavia Jatkajakouluja, joissa luopuva yrittäjä ja potentiaalinen jatkaja voisivat kohdata ja joissa voitaisiin tarjota erityisosaamista omistajanvaihdoksiin liittyen.
Tämän selvityksen tavoitteena on arvioida korkeakoulujen omistajanvaihdoshankkeiden vaikuttavuutta ja hyviä käytäntöjä. Selvityksen avulla halutaan myös herättää keskustelua Jatkajakoulujen mahdollisuuksista edesauttaa opiskelijoiden yrittäjyyttä omistajanvaihdoksen kautta. Selvityksen kohderyhmäksi valikoitui 6 hanketta eri puolelta Suomea.
Selvityksen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vaikuttavuudesta saatiin niukasti materiaalia ja sen perusteella tuloksia on haasteellista nostaa esiin. Yleisellä tasolla määrällisiä yritysvaihtoihin liittyviä tavoitteita ei hankkeissa seurattu systemaattisesti tai niitä ei asetettu. Ammattikorkeakouluissa syntyy opiskelijayrityksiä, mutta yrityskauppojen kautta todella vähän. Opiskelijat eivät tiedä omistajanvaihdoksesta yritystoiminnan kehittämisessä riittävästi. Haastateltavat toivat esille hankkeiden hyviä käytäntöjä sekä alueensa onnistumisia. Hyvät käytännöt liittyivät omistajanvaihdoksiin liittyvä tiedon ja materiaalin lisääntymiseen, yhteistyössä järjestettäviin tapahtumiin ja tilaisuuksiin sekä toimintamalleihin.
Haastatteluissa tuli esille sekä opiskelijan näkökulmasta että yrityksen näkökulmista opittuja asioita sekä erilaista omistajanvaihdokseen liittyvää osaamista, jota hanke oli lisännyt eri tavoin. Esille tuli monipuolisesti omistajanvaihdosten edistämiseen liittyviä kehittämisajatuksia. Kehittämisajatuksista suurin osa liittyi omistajanvaihdokseen ja alueen yhteistyöhön ja pieni osa korkeakouluihin tai opiskelijoihin. Selvityksen perusteella muodostettiin toimivan jatkajakoulun ominaisuuksia. Toimiva Jatkajakoulu on pysyvä osa alueellista yritysten palvelukonseptia. Jatkajakoulujen toiminta kytketään omistajanvaihdosten elinkaariajatteluun ja erilaisille opiskelijoille luodaan erilaisia palvelupolkuja. Käytännön toimintaa järjestetään yhteistyössä verkoston kanssa opiskelija- ja yrityslähtöisesti.
Selvityksen pohjalta nostettiin esiin toimenpidesuosituksia.
1. Jatkajakoulut toimivat pysyvänä osana alueellista yritysten palvelukonseptia
ja yhteistyöverkostoa.
2. Jatkajakouluissa varmistetaan opiskelijoiden moninaisuus yhdistämällä toiminnassa
eri koulutusaloja, toisen asteen ja korkeakoulujen toimintaa sekä niiden alumnitoimintaa.
3. Jatkajakouluissa muodostetaan erilaisille opiskelijaprofiileille palvelupolkuja
kohti omistajanvaihdosta.
4. Jatkajakoulut varmistavat opiskelijoiden ja yritystään myyvien omistajien jatkuvat kohtaamisen paikat yhteistyössä paikallisen verkoston kanssa.
5. Jatkajakoulut tunnistavat omistajanvaihdosprosessin ostajan näkökulmasta ja varmistavat opiskelijalle tiedon ja valmennuksen yhteistyössä paikallisen verkoston kanssa.
Toimenpidesuositukset haastavat oppilaitoksia, korkeakouluja, yrittäjäjärjestöjä ja kuntien elinkeinotoimia sekä muita yritystoiminnan edistämisestä vastuussa olevia tahoja ratkaisemaan omistajanvaihdoksiin liittyviä haasteita sekä kansallisesti että erityisesti alueellisesti ja paikallisesti.