Video-opas ensimmäistä kertaa skolioosin röntgentutkimukseen tulijalle: Opas potilaille ja läheisille
Romppainen, Henna; Lehtola, Saija (2020)
Romppainen, Henna
Lehtola, Saija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222724
Tiivistelmä
Idiopaattinen skolioosi on yleisin skolioosin muodoista, ja se todetaan yleensä murrosiässä kasvupyrähdyksen aikana. Skolioosi diagnosoidaan röntgenkuvauksella, joka tehdään erikoissairaanhoidon piirissä. Tutkimus voi olla lapselle uusi ja jännittävä tilanne, jolloin tutkimukseen tuleminen voi pelottaa lasta ja hidastaa tutkimuksen suorittamista. Tarve video-oppaalle tuli Oulun yliopistollisen sairaalan lasten röntgenin henkilökunnalta, jotka toivoivat video-opasta skolioosin röntgentutkimuksesta ensimmäistä kertaa siihen tuleville lapsille.
Skolioosin röntgentutkimukseen tulijat ovat usein kasvuiässä, jolloin lapset ja nuoret ovat nopeamman solujakautumisen vuoksi alttiimpia säteilyn haittavaikutuksille. Lisäksi skolioosin hoitomuodosta riippumatta skolioosin etenemistä ja hoidon vaikutusta kontrolloidaan vuosien aikana useilla röntgentutkimuksilla. Säteilyherkkyyden ja toistuvien röntgentutkimusten vuoksi säteilysuojelun merkitys lasten ja nuorten kohdalla korostuu, ja tutkimuksen suorittaminen huolellisesti on tärkeää. Säteilysuojelua toteutetaan optimoimalla kuvausarvoja, käyttämällä säteilysuojia ja rajaamalla kuva-alue tarkoituksenmukaisesti. Jokainen röntgentutkimus suunnitellaan potilaskohtaisesti noudattamalla säteilylain määräyksiä koskien optimointia, oikeutusta ja yksilönsuojaperiaatetta.
Video-oppaan tarkoituksena oli tuottaa tietoa skolioosin röntgentutkimuksesta ensimmäistä kertaa tutkimukseen tulijalle ja hänen läheisilleen. Tavoitteena oli, että video-oppaan avulla tutkimukseen valmistautuminen ja sinne tuleminen helpottuvat. Video-opas kuvattiin Oulun yliopistollisen sairaalan lasten röntgenin tiloissa. Se sisältää näytellyn tutkimustilanteen, joka näyttää, mitä tutkimuksessa tapahtuu ja millainen se kokonaisuudessaan on. Kerronta ja tekstitys täydentävät video-oppaan informatiivista sisältöä. Video-oppaasta pyydettiin palaute 9–14-vuotiailta ensimmäistä kertaa tutkimukseen tulijoilta ja heidän läheisiltään, sekä lasten röntgenin henkilökunnalta. Palautteen kerääminen tutkimukseen tulijoilta ja heidän läheisiltään tapahtui yhteistyössä lasten kirurgian poliklinikan kanssa. Lähes jokainen palautteisiin vastanneista kokivat video-oppaan auttaneen tutkimukseen valmistautumisessa ja helpottaneen tutkimukseen tuloa. Jokainen vastanneista vastasi video-oppaan olevan helposti ymmärrettävissä. Henkilökunnan palaute video-oppaasta oli yksimielistä ja lähes täysin positiivista.
Jatkokehitysehdotuksia ovat video-oppaan tekeminen kohdistetusti uusille röntgenhoitajille ja kehitysvammaisten läheisille. Kehitysvammaisilta skolioosia kuvattaessa läheisten apu tutkimuksessa on merkittävää, jolloin heidän on hyvä tietää tutkimuksen kulusta etukäteen. Tällaisissa video-oppaissa kohderyhmä muuttuu olennaisesti, jolloin sisällön painopisteet vaihtuvat. Kolmas jatkokehitysehdotus on tutkimus siitä, katsovatko potilaat yleensä video-oppaita ennen tutkimuksia, ja näkyykö tämä röntgenhoitajien työssä.
Skolioosin röntgentutkimukseen tulijat ovat usein kasvuiässä, jolloin lapset ja nuoret ovat nopeamman solujakautumisen vuoksi alttiimpia säteilyn haittavaikutuksille. Lisäksi skolioosin hoitomuodosta riippumatta skolioosin etenemistä ja hoidon vaikutusta kontrolloidaan vuosien aikana useilla röntgentutkimuksilla. Säteilyherkkyyden ja toistuvien röntgentutkimusten vuoksi säteilysuojelun merkitys lasten ja nuorten kohdalla korostuu, ja tutkimuksen suorittaminen huolellisesti on tärkeää. Säteilysuojelua toteutetaan optimoimalla kuvausarvoja, käyttämällä säteilysuojia ja rajaamalla kuva-alue tarkoituksenmukaisesti. Jokainen röntgentutkimus suunnitellaan potilaskohtaisesti noudattamalla säteilylain määräyksiä koskien optimointia, oikeutusta ja yksilönsuojaperiaatetta.
Video-oppaan tarkoituksena oli tuottaa tietoa skolioosin röntgentutkimuksesta ensimmäistä kertaa tutkimukseen tulijalle ja hänen läheisilleen. Tavoitteena oli, että video-oppaan avulla tutkimukseen valmistautuminen ja sinne tuleminen helpottuvat. Video-opas kuvattiin Oulun yliopistollisen sairaalan lasten röntgenin tiloissa. Se sisältää näytellyn tutkimustilanteen, joka näyttää, mitä tutkimuksessa tapahtuu ja millainen se kokonaisuudessaan on. Kerronta ja tekstitys täydentävät video-oppaan informatiivista sisältöä. Video-oppaasta pyydettiin palaute 9–14-vuotiailta ensimmäistä kertaa tutkimukseen tulijoilta ja heidän läheisiltään, sekä lasten röntgenin henkilökunnalta. Palautteen kerääminen tutkimukseen tulijoilta ja heidän läheisiltään tapahtui yhteistyössä lasten kirurgian poliklinikan kanssa. Lähes jokainen palautteisiin vastanneista kokivat video-oppaan auttaneen tutkimukseen valmistautumisessa ja helpottaneen tutkimukseen tuloa. Jokainen vastanneista vastasi video-oppaan olevan helposti ymmärrettävissä. Henkilökunnan palaute video-oppaasta oli yksimielistä ja lähes täysin positiivista.
Jatkokehitysehdotuksia ovat video-oppaan tekeminen kohdistetusti uusille röntgenhoitajille ja kehitysvammaisten läheisille. Kehitysvammaisilta skolioosia kuvattaessa läheisten apu tutkimuksessa on merkittävää, jolloin heidän on hyvä tietää tutkimuksen kulusta etukäteen. Tällaisissa video-oppaissa kohderyhmä muuttuu olennaisesti, jolloin sisällön painopisteet vaihtuvat. Kolmas jatkokehitysehdotus on tutkimus siitä, katsovatko potilaat yleensä video-oppaita ennen tutkimuksia, ja näkyykö tämä röntgenhoitajien työssä.
