Potilaslähtöinen hoitokulttuuri
Qorri, Qendresa; Yli-Renko, Riina (2020)
Qorri, Qendresa
Yli-Renko, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata mitä on potilaslähtöinen hoitokulttuuri ja miten se toteutuu sairaanhoitajan työssä. Tavoitteena on tuottaa tietoa potilaslähtöisestä hoitokulttuurista. Tietoa tarvitaan, jotta potilaslähtöisyyden toteutuminen pystytään varmistamaan tulevaisuudessa entistä paremmin. Opinnäytetyö toteutettiin Laakson yhteissairaalahankkeeseen, jossa tietoa voidaan hyödyntää mietittäessä sairaalan hoitokulttuuria.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin Medic, Medline ja Cinahl-tietokannoista, aineistoa täydennettiin manuaalisella haulla. Aineistoksi valittiin 14 hoitotieteellistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä soveltaen.
Tuloksista ilmenee, että potilaslähtöinen hoitokulttuuri on potilaan kokonaisvaltaista huomioimista ja hoidossa tukemista terveydenhuollon ammattilaisten ja potilaan välisessä inhimillisessä vuorovaikutuksessa. Se koostuu ihmisenä arvostamisesta, kuuntelevasta kommunikoinnista, tiedon tarjoamisesta, päätöksenteon mahdollistamisesta, hoitoon osallistumisesta ja tuen antamisesta. Tulosten perusteella potilaslähtöisyys sairaanhoitajan työssä toteutuu sekä hyvin, että huonosti. Hyvästä potilaslähtöisyyden toteutumisesta kertoo kokonaisvaltaisen huomion tarjoaminen, potilaan autonomian edistäminen, kiinnostuneisuus potilaasta, humanistisen viestinnän toteuttaminen ja osallistavan hoidon edistäminen. Huonosta potilaslähtöisyyden toteutumisesta kertoo rajoittunut kommunikointi ja rutiininomainen työskentely.
Potilaslähtöisyyden toteutumista sairaanhoitajan työssä voidaan pitää ristiriitaisena. Ajan puutteella oli negatiivinen vaikutus potilaslähtöisyyden toteutumiseen. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia, miten potilaslähtöisyys voidaan turvata kiireestä ja ajanpuutteesta huolimatta ja miten potilaslähtöiset hetket voitaisiin muuttaa potilaslähtöiseksi hoitokulttuuriksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin Medic, Medline ja Cinahl-tietokannoista, aineistoa täydennettiin manuaalisella haulla. Aineistoksi valittiin 14 hoitotieteellistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä soveltaen.
Tuloksista ilmenee, että potilaslähtöinen hoitokulttuuri on potilaan kokonaisvaltaista huomioimista ja hoidossa tukemista terveydenhuollon ammattilaisten ja potilaan välisessä inhimillisessä vuorovaikutuksessa. Se koostuu ihmisenä arvostamisesta, kuuntelevasta kommunikoinnista, tiedon tarjoamisesta, päätöksenteon mahdollistamisesta, hoitoon osallistumisesta ja tuen antamisesta. Tulosten perusteella potilaslähtöisyys sairaanhoitajan työssä toteutuu sekä hyvin, että huonosti. Hyvästä potilaslähtöisyyden toteutumisesta kertoo kokonaisvaltaisen huomion tarjoaminen, potilaan autonomian edistäminen, kiinnostuneisuus potilaasta, humanistisen viestinnän toteuttaminen ja osallistavan hoidon edistäminen. Huonosta potilaslähtöisyyden toteutumisesta kertoo rajoittunut kommunikointi ja rutiininomainen työskentely.
Potilaslähtöisyyden toteutumista sairaanhoitajan työssä voidaan pitää ristiriitaisena. Ajan puutteella oli negatiivinen vaikutus potilaslähtöisyyden toteutumiseen. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia, miten potilaslähtöisyys voidaan turvata kiireestä ja ajanpuutteesta huolimatta ja miten potilaslähtöiset hetket voitaisiin muuttaa potilaslähtöiseksi hoitokulttuuriksi.