Tutkimus pienurakoinnin toimintajärjestelmän käytöstä
Kareoja, Ville (2020)
Kareoja, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222668
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erään rakennusalalla pääurakointia suorittavan yrityksen toimintajärjestelmää, jolla ohjataan pieniä korjausurakoita ja jonka käytössä on havaittu puutteita. Puutteiden vuoksi on arveltu työn laadun vaihtelevan ja sen olevan puutteellisen dokumentaation vuoksi osin todentamatonta. Tutkimuskysymys oli: miksi pientöiden toimintajärjestelmää ei noudateta sen koko laajuudessa, ja miten se saataisiin kokonaisuudessaan käyttöön kaikilla pientyömailla?
Työn tavoitteena oli havaita ongelmat, tuoda ne esiin ja kehittää ehdotuksia niiden korjaamiseksi. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja kyselytutkimuksena. Työssä haastateltiin kahta yrityksen työnjohtajaa, kahta yrityksen työpäällikköä ja yksikön johtajaa. Kyselytutkimus osoitettiin kaikille kyseistä toimintajärjestelmää työssään käyttäville toimihenkilöille.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin järjestelmään liittyvän tiedonkulun toimivan pullonkaulana, joka todennäköisesti aiheuttaa tutkimuskysymyksen mukaiset puutteet. Ongelma voidaan mahdollisesti ratkaista systemaattisella perehdytyksellä, koulutuksilla, tiedotuksella, järjestelmän käyttöä mittaamalla ja antamalla käyttäjille toimintaa korjaavaa palautetta.
Työn tavoitteena oli havaita ongelmat, tuoda ne esiin ja kehittää ehdotuksia niiden korjaamiseksi. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja kyselytutkimuksena. Työssä haastateltiin kahta yrityksen työnjohtajaa, kahta yrityksen työpäällikköä ja yksikön johtajaa. Kyselytutkimus osoitettiin kaikille kyseistä toimintajärjestelmää työssään käyttäville toimihenkilöille.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin järjestelmään liittyvän tiedonkulun toimivan pullonkaulana, joka todennäköisesti aiheuttaa tutkimuskysymyksen mukaiset puutteet. Ongelma voidaan mahdollisesti ratkaista systemaattisella perehdytyksellä, koulutuksilla, tiedotuksella, järjestelmän käyttöä mittaamalla ja antamalla käyttäjille toimintaa korjaavaa palautetta.