Lasten vuorovaikutusaloitteet varhaiskasvatuksessa : Kasvattajien näkemyksiä aloitteiden huomioimisesta
Hake, Kaisa; Leutola, Tiina (2020)
Hake, Kaisa
Leutola, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522876
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan päiväkodin kasvattajien näkemyksiä alle kolmivuotiaiden lasten vuorovaikutusaloitteista. Tarkoituksena oli selvittää heidän näkemyksiään siitä, mitä aloitteisiin vastaaminen merkitsee lapselle, miten aloitteisiin tulisi vastata ja kuinka aloitteita hyödynnetään lapsiryhmien toiminnassa. Lisäksi työssä haluttiin nostaa esiin aloitteisiin vastaamista heikentäviä ja tukevia tekijöitä päiväkotiarjessa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuoda näkyviin pienten lasten vuorovaikutusaloitteiden huomioimista ja osallisuuden toteutumista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämistyössä.
Lasten aloitteisiin vastaaminen liittyy lasten osallisuuteen varhaiskasvatuksessa, joten lasten osallisuus varhaiskasvatuksen kontekstissa on opinnäytetyön teoreettinen lähtökohta. Lisäksi työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan aloitteita lapsen ja aikuisen välisessä vuorovaikutuksessa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin strukturoimattoman kyselyn avulla neljän Vantaan kaupungin päiväkodin alle kolmivuotiaiden lapsiryhmien kasvattajilta. Kysely lähetettiin sähköisesti ja siihen vastasi viisi kasvattajaa. Vastaukset analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tulokset osoittavat, että lapsen aloitteisiin vastaamisen tiedostetaan olevan tärkeää ja vastaamisen nähdään merkitsevän lapsen kuulluksi, nähdyksi ja huomioiduksi tulemista päiväkotiarjen keskellä. Aloitteiden huomioimista helpottavina tekijöinä vastauksissa korostuivat kiireettömyys ja henkilökunnan riittävä määrä suhteessa lasten määrään. Vastaavasti taas kiireen ja suurten ryhmäkokojen sekä henkilökunnan keskittymisen muihin tehtäviin koettiin vaikeuttavan aloitteisiin vastaamista. Kasvattajan vuorovaikutustaitojen kuten kyvyn olla läsnä ja sensitiivisyyden nähtiin edesauttavan aloitteiden huomioimista.
Tutkimuksen perusteella kasvattajien näkemykset lasten aloitteisiin vastaamisen mahdollisuuksista sekä vuorovaikutuksen merkityksestä ovat samansuuntaisia tutkimuskirjallisuuden kanssa. Kasvattajien näkemykset kertovat päiväkodeissa olevista haasteista vastata lasten aloitteisiin. Tulokset ilmentävät kehittämistarpeita päiväkotiarjen työn organisointiin, jotta kasvattajilla olisi tarpeeksi aikaa olla läsnä ja vastata lasten aloitteisiin arjen eri tilanteissa. Tutkimuksen aihetta voisi jatkossa syventää havainnoimalla pienten lasten vuorovaikutusaloitteisiin vastaamista päiväkotiarjessa.
Lasten aloitteisiin vastaaminen liittyy lasten osallisuuteen varhaiskasvatuksessa, joten lasten osallisuus varhaiskasvatuksen kontekstissa on opinnäytetyön teoreettinen lähtökohta. Lisäksi työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan aloitteita lapsen ja aikuisen välisessä vuorovaikutuksessa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin strukturoimattoman kyselyn avulla neljän Vantaan kaupungin päiväkodin alle kolmivuotiaiden lapsiryhmien kasvattajilta. Kysely lähetettiin sähköisesti ja siihen vastasi viisi kasvattajaa. Vastaukset analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tulokset osoittavat, että lapsen aloitteisiin vastaamisen tiedostetaan olevan tärkeää ja vastaamisen nähdään merkitsevän lapsen kuulluksi, nähdyksi ja huomioiduksi tulemista päiväkotiarjen keskellä. Aloitteiden huomioimista helpottavina tekijöinä vastauksissa korostuivat kiireettömyys ja henkilökunnan riittävä määrä suhteessa lasten määrään. Vastaavasti taas kiireen ja suurten ryhmäkokojen sekä henkilökunnan keskittymisen muihin tehtäviin koettiin vaikeuttavan aloitteisiin vastaamista. Kasvattajan vuorovaikutustaitojen kuten kyvyn olla läsnä ja sensitiivisyyden nähtiin edesauttavan aloitteiden huomioimista.
Tutkimuksen perusteella kasvattajien näkemykset lasten aloitteisiin vastaamisen mahdollisuuksista sekä vuorovaikutuksen merkityksestä ovat samansuuntaisia tutkimuskirjallisuuden kanssa. Kasvattajien näkemykset kertovat päiväkodeissa olevista haasteista vastata lasten aloitteisiin. Tulokset ilmentävät kehittämistarpeita päiväkotiarjen työn organisointiin, jotta kasvattajilla olisi tarpeeksi aikaa olla läsnä ja vastata lasten aloitteisiin arjen eri tilanteissa. Tutkimuksen aihetta voisi jatkossa syventää havainnoimalla pienten lasten vuorovaikutusaloitteisiin vastaamista päiväkotiarjessa.