Siirtoajoneuvoprosessin modernisointi ELY-keskuksessa
Ollila, Mari (2020)
Ollila, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita on huomioitava siirtoajoneuvoprosessin mallintamisessa, mitkä ovat siirtoajoneuvoprosessin suurimmat
heikkoudet ja pystytäänkö siirtoajoneuvoprosessissa tehtävästä päällekkäisestä
työstä luopumaan tai ainakin vähentämään sitä.
Opinnäytetyön teoriaosassa syvennyttiin prosessijohtamista käsittelevään aineistoon, muun muassa prosessin vaiheisiin ja mitä täytyy ottaa huomioon prosessin kehittämisessä.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Lisäksi tutkimuksessa oli määrällinen ote. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä urakoitsijoilta ja urakan valvojilta, joilla on keskeinen rooli siirtoajoneuvoprosessissa tienvarsille jääneiden ajoneuvojen ilmoittamisessa. Lisäksi aineistoa täydennettiin Lapin ELY-keskuksessa työskenteleviltä tarkastajilta ja heidän esimieheltään tehtävällä sähköpostikyselyllä.
Tutkimuksen tulosten mukaan urakoitsijat ja urakan valvojat osaavat kuittausten
tekemisen ja tietävät niiden sisällön muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Koulutusta kuitenkin on ylläpidettävä ja mahdollisesti järjestettävä urakoitsijoille
tarkoitettuja täsmäkoulutuksia. Lisäksi tutkimustulosten mukaan siirtoajoneuvoprosessissa tehdään päällekkäistä työtä ja TILUN (Tienpidon luvat -järjestelmä) avulla sitä saataisiin vähennettyä ja prosessia saataisiin nopeutettua sekä tilastoja saataisiin lähes reaaliaikaisesti.
heikkoudet ja pystytäänkö siirtoajoneuvoprosessissa tehtävästä päällekkäisestä
työstä luopumaan tai ainakin vähentämään sitä.
Opinnäytetyön teoriaosassa syvennyttiin prosessijohtamista käsittelevään aineistoon, muun muassa prosessin vaiheisiin ja mitä täytyy ottaa huomioon prosessin kehittämisessä.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Lisäksi tutkimuksessa oli määrällinen ote. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä urakoitsijoilta ja urakan valvojilta, joilla on keskeinen rooli siirtoajoneuvoprosessissa tienvarsille jääneiden ajoneuvojen ilmoittamisessa. Lisäksi aineistoa täydennettiin Lapin ELY-keskuksessa työskenteleviltä tarkastajilta ja heidän esimieheltään tehtävällä sähköpostikyselyllä.
Tutkimuksen tulosten mukaan urakoitsijat ja urakan valvojat osaavat kuittausten
tekemisen ja tietävät niiden sisällön muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Koulutusta kuitenkin on ylläpidettävä ja mahdollisesti järjestettävä urakoitsijoille
tarkoitettuja täsmäkoulutuksia. Lisäksi tutkimustulosten mukaan siirtoajoneuvoprosessissa tehdään päällekkäistä työtä ja TILUN (Tienpidon luvat -järjestelmä) avulla sitä saataisiin vähennettyä ja prosessia saataisiin nopeutettua sekä tilastoja saataisiin lähes reaaliaikaisesti.