Creating a Market Segmentation Framework for a Case Company
Korpi, Niklas (2020)
Korpi, Niklas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823216
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinasegmentointi-viitekehys liittyen kohdeyrityksen pölymittarin myymiseen. Kohdeyrityksen haasteena oli, että kohdetuotteen myyntitulot olivat olleet pettymys, ottaen huomioon kuinka laaja kohdemarkkina tuotteella on.
Tavoitteena oli auttaa yritystä tämän ongelman ratkaisemisessa rakentamalla markkinasegmentointi-viitekehys, joka toimisi työkaluna Pohjois-Amerikan markkinan segmentoinnissa ja asiakaskunnan ymmärtämisessä. Viitekehyksen tarkoituksena oli myös auttaa yritystä löytämään parhaat markkinat kohdetuotteelle, jotta markkinointi olisi tehokkaampaa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Tarvittava tieto saatiin kohdeyrityksen sisäisistä dokumenteista, haastatteluista, keskusteluista ja kattavasta kirjallisuusanalyysistä.
Yksi tämän opinnäytetyön tärkeimmistä löydöksistä oli, että kohdeyrityksellä oli harvoja toimintamalleja markkinasegmentointiin liittyen. Kohdetuotteen markkinoiden asiakastuntemus oli myös melko rajallista. Syitä tähän olivat resurssien ja osaamisen puute. Kohdetuotteen asiakaskunta on erittäin laaja, joten markkinasegmentointi -työkalu olisi ideaali tapa löytää parhaat
asiakassegmentit, joihin rajalliset resurssit voitaisiin kohdentaa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinasegmentointi -viitekehys, jota yritys voi hyödyntää toiminnassaan. Tulokset sisältyvät hyväksi todettuja toimintamalleja ja muuta hyödyllistä tietoa aiheeseen liittyen, sekä näihin perustuvia suosituksia.
Tavoitteena oli auttaa yritystä tämän ongelman ratkaisemisessa rakentamalla markkinasegmentointi-viitekehys, joka toimisi työkaluna Pohjois-Amerikan markkinan segmentoinnissa ja asiakaskunnan ymmärtämisessä. Viitekehyksen tarkoituksena oli myös auttaa yritystä löytämään parhaat markkinat kohdetuotteelle, jotta markkinointi olisi tehokkaampaa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Tarvittava tieto saatiin kohdeyrityksen sisäisistä dokumenteista, haastatteluista, keskusteluista ja kattavasta kirjallisuusanalyysistä.
Yksi tämän opinnäytetyön tärkeimmistä löydöksistä oli, että kohdeyrityksellä oli harvoja toimintamalleja markkinasegmentointiin liittyen. Kohdetuotteen markkinoiden asiakastuntemus oli myös melko rajallista. Syitä tähän olivat resurssien ja osaamisen puute. Kohdetuotteen asiakaskunta on erittäin laaja, joten markkinasegmentointi -työkalu olisi ideaali tapa löytää parhaat
asiakassegmentit, joihin rajalliset resurssit voitaisiin kohdentaa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinasegmentointi -viitekehys, jota yritys voi hyödyntää toiminnassaan. Tulokset sisältyvät hyväksi todettuja toimintamalleja ja muuta hyödyllistä tietoa aiheeseen liittyen, sekä näihin perustuvia suosituksia.