NEWS-asteikon hyödyntäminen potilaan voinnin arvioinnissa
Lindh, Johanna; Lindfors, Milla (2020)
Lindh, Johanna
Lindfors, Milla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823220
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aihe kuuluu Metropolia Ammattikorkeakoulun kliinisen hoitotyön kehittäminen –opinnäytetyö kokonaisuuteen. Opinnäytetyö on rajattu aiheeseen NEWS-asteikon hyödyntäminen potilaan voinnin arvioinnissa. NEWS-asteikko on kehitetty tarkoituksena yhtenäistää aikuispotilaiden peruselintoimintojen arviointia ja seurantaa. Yhtenäiset toimintatavat potilaan voinnin ja peruselintoimintojen arvioinnissa auttavat puuttumaan mahdollisiin kehittyviin peruselintoimintojen häiriöihin herkemmin. NEWS-asteikko ohjaa kuinka toimia potilaan voinnin muuttuessa ja voi näin ehkäistä akuutteja tilanteita.
Videoiden käytöllä opetuksessa on todettu olevan hyviä vaikutuksia oppimiseen. Opiskelijat voivat videolta nähdä konkreettisesti, kuinka tilanteessa toimitaan ja oppiminen syventyy. Päädyttiin toteuttamaan video, jotta opiskelijoille konkretisoituu NEWS-asteikon käyttö ja mihin asioihin tulee kiinnittää huomiota, kun arvioidaan potilaan vointia sekä miten muutoksiin reagoidaan. Videota on tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa kliinisen hoitotyön opinnoissa, ja videon katsomisen jälkeen opiskelijan tulisi tietää mikä on NEWS-asteikon tarkoitus ja mihin sitä käytetään. Tavoitteena on, että video antaa opiskelijoille valmiuksia työelämää varten. Video on julkaistu YouTubessa ja on kaikkien katsottavissa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuotoksena syntyi tämä raportti sekä video opetuskäyttöön. Opinnäytetyön prosessi alkoi tiedonhaulla. Tutkimustiedon sekä kirjallisuuden pohjalta kirjoitettiin tietoperusta, johon videon käsikirjoitus ja toteutus perustuvat. Video on julkaistu YouTubessa ja on kaikkien katsottavissa.
Tässä opinnäytetyössä ei tutkita tuotetun opetusvideon vaikutuksia oppimiseen. Olisi mielenkiintoista saada tietoa, kuinka videota hyödynnetään opetuksessa ja millaisen hyödyn opiskelijat ovat siitä saanet.
Videoiden käytöllä opetuksessa on todettu olevan hyviä vaikutuksia oppimiseen. Opiskelijat voivat videolta nähdä konkreettisesti, kuinka tilanteessa toimitaan ja oppiminen syventyy. Päädyttiin toteuttamaan video, jotta opiskelijoille konkretisoituu NEWS-asteikon käyttö ja mihin asioihin tulee kiinnittää huomiota, kun arvioidaan potilaan vointia sekä miten muutoksiin reagoidaan. Videota on tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa kliinisen hoitotyön opinnoissa, ja videon katsomisen jälkeen opiskelijan tulisi tietää mikä on NEWS-asteikon tarkoitus ja mihin sitä käytetään. Tavoitteena on, että video antaa opiskelijoille valmiuksia työelämää varten. Video on julkaistu YouTubessa ja on kaikkien katsottavissa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuotoksena syntyi tämä raportti sekä video opetuskäyttöön. Opinnäytetyön prosessi alkoi tiedonhaulla. Tutkimustiedon sekä kirjallisuuden pohjalta kirjoitettiin tietoperusta, johon videon käsikirjoitus ja toteutus perustuvat. Video on julkaistu YouTubessa ja on kaikkien katsottavissa.
Tässä opinnäytetyössä ei tutkita tuotetun opetusvideon vaikutuksia oppimiseen. Olisi mielenkiintoista saada tietoa, kuinka videota hyödynnetään opetuksessa ja millaisen hyödyn opiskelijat ovat siitä saanet.