Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Alaraajaortoosin tyytyväisyysarviointi

Mihkelsoo, Villu; Tuomi, Tetta (2020)

Avaa tiedosto
Mihkelsoo_Villu_Tetta_Tuomi.pdf (1.945Mt)
Lataukset: 


Mihkelsoo, Villu
Tuomi, Tetta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723136
Tiivistelmä
Apuväline mahdollistaa tai avustaa käyttäjänsä toimintaa silloin, kun henkilön toimintakyky on vammautumisen, sairauden tai ikääntymisen vuoksi alentunut. Apuvälineen tehtävänä on kompensoida käyttäjänsä toimintakykymuutoksia ja helpottaa arjessa selviytymistä. On tärkeää selvittää apuvälineen käyttöä edistävät ja estävät tekijät, jotta apuväline ei jää käyttämättömäksi. Käyttämättä jäänyt apuväline ei palvele käyttäjäänsä eikä yhteiskuntaa.

Tässä opinnäytetyössä arvioitiin asiakastyytyväisyyttä QUEST 2.0 -apuvälinetyytyväisyyttä arvioivan mittarin avulla. Asiakas sai käyttöönsä uuden alaraajaortoosin ja täytti QUEST-arviointilomakkeen kyseisestä apuvälineestä. QUEST 2.0 on mittari, jonka avulla arvioidaan apuvälineen käyttäjän tyytyväisyyttä apuvälineeseen ja siihen liittyviin palveluihin. QUEST-mittarissa henkilön tyytyväisyyttä mitataan kriittisellä arviolla apuvälineestä ja siihen liittyvistä apuvälinepalveluiden ominaisuuksista. QUEST 2.0 ei arvioi asiakkaan toimintakykyä apuvälineen kanssa, vaan arvio keskittyy asiakkaan apuvälinetyytyväisyyteen ja siihen liittyviin palveluihin. Mittaustulokset analysoitiin QUEST 2.0 -ohjeiden mukaisesti.

Monimuotoisen ja kvalitatiivisen opinnäytetyön aineiston keruumenetelmänä on dokumentteihin perustuva tieto. Tietokokonaisuus perustuu kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja tutkimusartikkeleihin. Tietosuojaa toteuttaessa käsitellään vain opinnäytetyön kannalta välttämättömiä henkilötietoja. Asiakkaan nimeä, asuinpaikkaa ja kuvia ei julkaista.

QUEST 2.0 -apuvälinetyytyväisyysarvioinnissa keskeisimmiksi asiakastyytyväisyyttä edistäviksi osatekijöiksi nousivat apuvälineen säätämisen helppous, käytön helppous ja tuki käyttöönoton jälkeen. Tulokseen vaikuttavat asiakkaan odotukset, käsitykset, asenteet ja henkilökohtaiset arvot. Palveluntuottaja pyrkii vastaamaan asiakkaan odotuksiin ja kokemuksiin niin, että asiakkaalle tarjotaan hänen odotuksiaan vastaavaa palvelua. Apuvälineen käyttö tai käyttämättä jättäminen määräytyy asiakastyytyväisyyden perusteella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste