Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikunnan näyttäytyminen liikuntapainotteisessa ja ei-liikuntapainotteisessa päiväkodissa

Saari, Tiia-Maria; Tuominiemi, Eerika (2020)

 
Avaa tiedosto
Tiia-Maria Saari (683.8Kt)
Lataukset: 


Saari, Tiia-Maria
Tuominiemi, Eerika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823272
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka liikunta näyttäytyy liikuntapainotteisessa ja ei-liikuntapainotteisessa päiväkodissa. Taustateoria käsittelee varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa liikuntaa, oppimisympäristöjä sekä liikunnan merkitystä lapsen kehitykselle. Tutkimusaineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa yhteistyötahona oli kaksi länsisuomalaista päiväkotia. Toinen päiväkoti oli liikuntapainotteinen ja toinen ei-liikuntapainotteinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointeja ja haastatteluja. Molempien päiväkotien aamupäiväulkoiluja havainnoitiin kahtena päivänä. Lisäksi molemmista päiväkodeista haastateltiin kolmea varhaiskasvattajaa. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: Mikä on varhaiskasvatuksen rooli liikunnan tukemisessa? Millainen ympäristö houkuttelee lapsia liikkumaan päiväkodissa?
Tutkimustuloksia käsiteltiin neljän eri teeman avulla. Teemoja olivat päiväkodin ympäristö, fyysinen aktiivisuus, ohjattu liikunta ja omaehtoinen liikunta sekä varhaiskasvatuksen tuki liikuntatottumusten kehittymisessä. Päiväkodin ympäristöä tutkiessa selvisi, että kumpikin päiväkoti hyödynsi paljon lähiympäristöä omien tilojen lisäksi. Fyysistä aktiivisuutta tutkittaessa lasten yksilöllisyys nousi vahvasti esiin molempien päiväkotien haastatteluissa. Yksilöllisyyden tukemisessa toiminnan suunnittelu on tärkeää, jotta pystytään tukea lasten vahvuuksia ja mahdollisia haasteita. Jokaiselle lapselle pyrittiin löytämään sellainen liikuntamuoto, joka innostaa lasta liikkumaan. Ohjattu liikunta ja omaehtoinen liikunta näyttäytyivät päiväkotien arjessa päivittäin erilaisilla tavoilla. Ohjattua liikuntaa oli kummassakin päiväkodissa viikoittain. Riittävä määrä liikuntaa koostuu pienistä tuokioista. Tässä korostui kokopäiväpedagogiikan merkitys, jolloin liikuntaa yhdistettiin muuhun toimintaan päivän aikana. Kummatkin päiväkodit tiedostivat, että varhaiskasvatuksella on suuri rooli lasten liikunnan tukemisessa, mutta vastuu jakautuu osittain myös lapsen perheelle. Aikuisen positiivinen suhtautuminen liikuntaan sekä kannustaminen vaikuttavat myönteisesti lapsen suhtautumiseen liikuntaa kohtaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste