Näytä suppeat kuvailutiedot

Liikunnan näyttäytyminen liikuntapainotteisessa ja ei-liikuntapainotteisessa päiväkodissa

Saari, Tiia-Maria; Tuominiemi, Eerika (2020)

dc.contributor.authorSaari, Tiia-Maria
dc.contributor.authorTuominiemi, Eerika
dc.date.accessioned2020-11-19T07:40:13Z
dc.date.available2020-11-19T07:40:13Z
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/347857
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka liikunta näyttäytyy liikuntapainotteisessa ja ei-liikuntapainotteisessa päiväkodissa. Taustateoria käsittelee varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa liikuntaa, oppimisympäristöjä sekä liikunnan merkitystä lapsen kehitykselle. Tutkimusaineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa yhteistyötahona oli kaksi länsisuomalaista päiväkotia. Toinen päiväkoti oli liikuntapainotteinen ja toinen ei-liikuntapainotteinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointeja ja haastatteluja. Molempien päiväkotien aamupäiväulkoiluja havainnoitiin kahtena päivänä. Lisäksi molemmista päiväkodeista haastateltiin kolmea varhaiskasvattajaa. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: Mikä on varhaiskasvatuksen rooli liikunnan tukemisessa? Millainen ympäristö houkuttelee lapsia liikkumaan päiväkodissa? Tutkimustuloksia käsiteltiin neljän eri teeman avulla. Teemoja olivat päiväkodin ympäristö, fyysinen aktiivisuus, ohjattu liikunta ja omaehtoinen liikunta sekä varhaiskasvatuksen tuki liikuntatottumusten kehittymisessä. Päiväkodin ympäristöä tutkiessa selvisi, että kumpikin päiväkoti hyödynsi paljon lähiympäristöä omien tilojen lisäksi. Fyysistä aktiivisuutta tutkittaessa lasten yksilöllisyys nousi vahvasti esiin molempien päiväkotien haastatteluissa. Yksilöllisyyden tukemisessa toiminnan suunnittelu on tärkeää, jotta pystytään tukea lasten vahvuuksia ja mahdollisia haasteita. Jokaiselle lapselle pyrittiin löytämään sellainen liikuntamuoto, joka innostaa lasta liikkumaan. Ohjattu liikunta ja omaehtoinen liikunta näyttäytyivät päiväkotien arjessa päivittäin erilaisilla tavoilla. Ohjattua liikuntaa oli kummassakin päiväkodissa viikoittain. Riittävä määrä liikuntaa koostuu pienistä tuokioista. Tässä korostui kokopäiväpedagogiikan merkitys, jolloin liikuntaa yhdistettiin muuhun toimintaan päivän aikana. Kummatkin päiväkodit tiedostivat, että varhaiskasvatuksella on suuri rooli lasten liikunnan tukemisessa, mutta vastuu jakautuu osittain myös lapsen perheelle. Aikuisen positiivinen suhtautuminen liikuntaan sekä kannustaminen vaikuttavat myönteisesti lapsen suhtautumiseen liikuntaa kohtaan.fi
dc.description.abstractThis thesis aims to research the role of physical activity in exercise-oriented and conventional day care centres. The theory section concerns exercise in kindergarten, learning environments and the importance of exercise for child development. This thesis is a qualitative research, which was carried out with two kindergartens from Western Finland. One of the day care centres was exercise-oriented, while the other was conventional. Interviews and observation were the study methods used in this thesis. Each day care centre was observed for two days and interviews were conducted with three educators from each institution. The research questions formed as following: What kind of role the day care centre carries on supporting exercise? What kind of environment invites children to physical activities? The results were dissected via four different themes: environment, physical activity, guided exercise, self-guided exercise, and day care centre’s role on the development of exercise habits. During the study of the day care centres’ environments, it was clear that both centres utilized, not only their own facilities, but their vicinity for physical activities. During the research individuality surfaced as a common topic. It is important to take each child’s challenges and strengths on account when planning out the physical activities. Each day care centre took children well in consideration during the planning and tried their best to find a form of exercise, suitable for each child. Both day care centres researched had guided exercise every week. Adequate amount of physical activity cumulates from small fractions of guided and voluntarily exercise sprinkled throughout the week. Exercise was combined with all the other activities during the day. Both day care centres were aware of the great role they pose on supporting children’s’ exercise habits, but the responsibility is also on the parents. Adults’ positive and supporting attitudes concerning exercise and physical activities have a major role on children’s attitude towards those matters.en
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleLiikunnan näyttäytyminen liikuntapainotteisessa ja ei-liikuntapainotteisessa päiväkodissa-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2020111823272-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.ysovarhaiskasvatus-
dc.subject.ysoliikunta-
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus-
dc.subject.disciplineSosionomi (AMK)-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p282|http://www.yso.fi/onto/yso/p1650|http://www.yso.fi/onto/yso/p916|http://www.yso.fi/onto/yso/p15764|http://www.yso.fi/onto/yso/p23102|http://www.yso.fi/onto/yso/p4354|http://www.yso.fi/onto/yso/p6911|http://www.yso.fi/onto/yso/p20272|http://www.yso.fi/onto/yso/p15768|http://www.yso.fi/onto/yso/p11617fi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot