Websuunnittelun perusperiaatteet verkkokaupassa: Käyttäjäystävällinen ja visuaalisesti miellyttävä verkkokauppa
Rehnberg, Karoliina (2020)
Rehnberg, Karoliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923382
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perehtyy verkkokauppojen käytettävyyteen ja visuaalisuuteen. Siinä pohditaan visuaalisesti miellyttävän ja toimivan verkkokaupan avaintekijöitä. Verkkokauppojen yleistyessä kilpailu on kasvanut huomattavasti, jolloin on tärkeää erottua joukosta ja tehdä vaikutus potentiaaliseen asiakasryhmään.
Hitaat latausajat, epäilyttävän näköiset sivustot ja huono käytettävyys ovat yksiä yleisimmistä syistä, minkä takia potentiaalinen asiakas päätyy hylkäämään sivuston. Työn tavoitteena on selkeyttää verkkokaupan suunnitteluprosessia ja tuoda esille seikkoja, jotka nykypäivänä olisi hyvä ottaa huomioon, jotta kaupasta saataisiin käyttäjäystävällisempi ja visuaalisesti miellyttävämpi.
Yksi verkkokaupan perustamisen ensimmäisistä vaiheista on verkkokauppa-alustan valitseminen. Alustan valintaan vaikuttaa useat tekijät, kuten verkkokaupan koko ja sen perustamiseen suunniteltu budjetti. Kauppaa perustettaessa on myös syytä miettiä, mitä kaikkia ominaisuuksia kaupalta haluaa ja kuka on vastuussa kaupan ylläpidosta.
Ostoprosessi on hyvä miettiä perusteellisesti läpi, kun verkkokauppaa aletaan suunnittelemaan.
Kannattaa pohtia, kuinka myytävät tuotteet tulisi lajitella ja kuinka ostamisesta saataisiin asiakkaan kannalta mahdollisimman selkeää ja helppoa. Mobiililaitteiden myötä ihmiset ovat alkaneet viettämään yhä enemmän aikaa internetissä, jolloin ostamisestakin on tullut hektisempää. Sivustoille annetaan vain sekunteja aikaa tehdä vaikutus.
Myös tuotteen esillepanoon on syytä kiinnittää huomiota. Mitä tarkemman ja realistisemman kuvan potentiaalinen asiakas tuotteesta ostopäätöstä tehdessään saa, sitä epätodennäköisemmin hän palauttaa tuotteen, sillä hän on varmempi tuotteen sopivuudesta jo ostovaiheessa. Tämä voi usein rohkaista myös ostopäätöksen tekemiseen.
Työssä pohditaan verkkokauppaan liittyviä websuunnittelun trendejä ja niiden vaikutuksia käyttäjäystävällisempään lopputulokseen. Siinä on huomioitu myös digitalisaatio ja sosiaalisen median vaikutus ihmisten ostokäyttäytymiseen, sekä niiden hyödyntäminen verkkokauppasuunnittelussa.
Hitaat latausajat, epäilyttävän näköiset sivustot ja huono käytettävyys ovat yksiä yleisimmistä syistä, minkä takia potentiaalinen asiakas päätyy hylkäämään sivuston. Työn tavoitteena on selkeyttää verkkokaupan suunnitteluprosessia ja tuoda esille seikkoja, jotka nykypäivänä olisi hyvä ottaa huomioon, jotta kaupasta saataisiin käyttäjäystävällisempi ja visuaalisesti miellyttävämpi.
Yksi verkkokaupan perustamisen ensimmäisistä vaiheista on verkkokauppa-alustan valitseminen. Alustan valintaan vaikuttaa useat tekijät, kuten verkkokaupan koko ja sen perustamiseen suunniteltu budjetti. Kauppaa perustettaessa on myös syytä miettiä, mitä kaikkia ominaisuuksia kaupalta haluaa ja kuka on vastuussa kaupan ylläpidosta.
Ostoprosessi on hyvä miettiä perusteellisesti läpi, kun verkkokauppaa aletaan suunnittelemaan.
Kannattaa pohtia, kuinka myytävät tuotteet tulisi lajitella ja kuinka ostamisesta saataisiin asiakkaan kannalta mahdollisimman selkeää ja helppoa. Mobiililaitteiden myötä ihmiset ovat alkaneet viettämään yhä enemmän aikaa internetissä, jolloin ostamisestakin on tullut hektisempää. Sivustoille annetaan vain sekunteja aikaa tehdä vaikutus.
Myös tuotteen esillepanoon on syytä kiinnittää huomiota. Mitä tarkemman ja realistisemman kuvan potentiaalinen asiakas tuotteesta ostopäätöstä tehdessään saa, sitä epätodennäköisemmin hän palauttaa tuotteen, sillä hän on varmempi tuotteen sopivuudesta jo ostovaiheessa. Tämä voi usein rohkaista myös ostopäätöksen tekemiseen.
Työssä pohditaan verkkokauppaan liittyviä websuunnittelun trendejä ja niiden vaikutuksia käyttäjäystävällisempään lopputulokseen. Siinä on huomioitu myös digitalisaatio ja sosiaalisen median vaikutus ihmisten ostokäyttäytymiseen, sekä niiden hyödyntäminen verkkokauppasuunnittelussa.