Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma : Lace & Rose
Ekman, Sibrina (2020)
Ekman, Sibrina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923377
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma vaatelainaamolle nimeltä Lace & Rose. Työn tavoitteena oli löytää selkeät suuntaviivat kohdeyrityksen some-markkinoinnille. Yrityksellä oli ollut eniten ongelmia Instagram-markkinoinnin kanssa, joten suunnitelman pääpaino sijoittui Instagramin puolelle. Opinnäytetyö koostuu sekä teoreettisesta että toiminnallisesta osuudesta.
Opinnäytetyön viitekehys jaettiin kolmeen eri osioon. Ensimmäisessä osiossa käydään yleisesti läpi markkinointiviestintää ja tarkastellaan sitä esimerkiksi brändin näkökulmasta. Toisessa osiossa käydään teoreettisesti läpi markkinointisuunnitelman luomisen ja toteuttamisen eri vaiheita. Viimeiseksi tarkastellaan suosituimpia ja ajankohtaisia sosiaalisen median alustoja.
Toiminnallinen osuus sisältää itse markkinointisuunnitelman. Suunnitelman tavoite oli selkeyttää Instagram-markkinointia sekä kasvattaa yrityksen näkyvyyttä. Yrityksen sosiaalisen median markkinointia ei ole aikaisemmin seurattu mitenkään, joten suunnitelman toteuttamisvaiheessa on tarkoitus ottaa käyttöön erilaisia mittaamisen ja seurannan työkaluja.
Lopullinen suunnitelma luotiin neljän eri teeman ympärille. Jokainen teema kuvastaa Lace & Rosea yrityksenä. Teemojen avulla on tarkoitus kertoa asiakkaalle yrityksen luonteesta, sekä eduista, joita potentiaalinen asiakas saa Lace & Rosen palveluita käyttäessään. Teemojen on myös tarkoitus antaa selkeyttä markkinoinnille. Instagram on visuaalinen sovellus, näin ollen suunnitelmasta löytyy paljon visuaalisia elementtejä, yhtenäisen viestinnän luomisesta videoiden hyödyntämiseen markkinoinnissa. Myös Instagramin maksullisten työkalujen käyttöä kokeillaan suunnitelman toteutusvaiheessa.
Opinnäytetyön viitekehys jaettiin kolmeen eri osioon. Ensimmäisessä osiossa käydään yleisesti läpi markkinointiviestintää ja tarkastellaan sitä esimerkiksi brändin näkökulmasta. Toisessa osiossa käydään teoreettisesti läpi markkinointisuunnitelman luomisen ja toteuttamisen eri vaiheita. Viimeiseksi tarkastellaan suosituimpia ja ajankohtaisia sosiaalisen median alustoja.
Toiminnallinen osuus sisältää itse markkinointisuunnitelman. Suunnitelman tavoite oli selkeyttää Instagram-markkinointia sekä kasvattaa yrityksen näkyvyyttä. Yrityksen sosiaalisen median markkinointia ei ole aikaisemmin seurattu mitenkään, joten suunnitelman toteuttamisvaiheessa on tarkoitus ottaa käyttöön erilaisia mittaamisen ja seurannan työkaluja.
Lopullinen suunnitelma luotiin neljän eri teeman ympärille. Jokainen teema kuvastaa Lace & Rosea yrityksenä. Teemojen avulla on tarkoitus kertoa asiakkaalle yrityksen luonteesta, sekä eduista, joita potentiaalinen asiakas saa Lace & Rosen palveluita käyttäessään. Teemojen on myös tarkoitus antaa selkeyttä markkinoinnille. Instagram on visuaalinen sovellus, näin ollen suunnitelmasta löytyy paljon visuaalisia elementtejä, yhtenäisen viestinnän luomisesta videoiden hyödyntämiseen markkinoinnissa. Myös Instagramin maksullisten työkalujen käyttöä kokeillaan suunnitelman toteutusvaiheessa.