Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nuuska-agentti -toimintamallin arviointi ohjaajien näkökulmasta

Hiilovaara-Pulli, Tarja (2020)

 
Avaa tiedosto
Hiilovaara-Pulli_Tarja.pdf (1.457Mt)
Lataukset: 


Hiilovaara-Pulli, Tarja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023459
Tiivistelmä
Ehkäisevä päihdetyö (EHYT) ry:n Nuuska-agentti toimintamalli on osa Smokefree ohjelmaa ja toimintamallin tavoitteena on lisätä nuorten tietoisuutta nuuskan haittavaikutuksista ja ennaltaehkäistä nuuskakokeiluja sekä nuuskan käyttöä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa nuorten ennaltaehkäisevän päihdetyön kehittämiseksi. Tarkoituksena on selvittää nuuska-agenttien ohjaajilta kokemuksia Nuuska-agentti -toimintamallista sekä nuuskan käyttöön liittyvistä ilmiöistä nuorten maailmassa. Tutkimustehtävänä on nuuska-agenttien ohjaajien kokemusten perusteella arvioida toimintamallin toimivuutta ennaltaehkäisevässä päihdetyössä nuorten nuuskan käytön osalta.

Opinnäytetyön kysely toteutettiin anonyyminä kaikille nuuska-agenttien ohjaajakoulutuksen saaneille sähköisenä e-lomakkeena EHYT ry:n kautta keväällä 2020. Tämän jälkeen haastateltiin teemahaastatteluna kolmea nuuska-agenttien ohjaajaa. Sekä teemahaastattelun (N=3) että kyselylomakkeen (N=19) tuloksista nousee esiin koettu vertaisvaikuttamisen ja nuorten osallisuuden tärkeys. Toimintamalli todettiin helpoksi ja vaivattomaksi toteuttaa ja sen uskotiin vaikuttavan nuorten arvoihin ja asenteisiin nuuskan käytön osalta. Toimintamallin tavoitteiden saavuttamiseksi edellytetään kuitenkin koulun johdon ja muun henkilöstön tukea sekä myönteistä asennetta ehkäisevään päihdetyöhön. Tärkeää on myös tuntea kohderyhmä ja toimintaympäristö, jotta ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit täyttyvät.

Linkittämällä ehkäisevän päihdetyön toimintamallin oppiaineeseen, kuten terveystietoon ja sisällyttämällä sen koulun hyvinvointisuunnitelmaan on mallin toteutus yksinkertaista suunnitella osaksi lukuvuoden ohjelmaa. Näin saadaan mallin toteuttamisesta jatkumo, jolloin jokainen ikäluokka saa tietoa päihteistä ja työkaluja omaan arkeensa välttyäkseen päihteiden käytöltä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste