Stressreducerande metoder inom småbarnspedagogiken ur ett bemästringsperspektiv : En kvalitativ studie om stödjandet av barns bemästringsförmågor
Rodas, Ida; Wikström, Hanna (2020)
Rodas, Ida
Wikström, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223643
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on selvittää, minkälaisia menetelmiä opettajat voivat käyttää tukemaan lapsia heidän stressinhallintakyvyyden kehittämisessään. Olemme tutkineet lasten stressinhallintataitoja ja sitä, miten stressi vaikuttaa lapsiin. Olemme kuvailleet menetelmiä lasten ohjaamiseksi haasteiden ja vastoinkäymisten aikana, ja verranneet niitä menetelmiin, joita ammattilaiset käyttävät varhaiskasvatuksessa.
Seuraavat kysymykset ovat keskeisiä opinnäytetyössä: Mitä lasten on hallittava? Kuinka kouluttajat tukevat lasten stressinhallintakykyjä, ja mitä menetelmiä tähän on olemassa? Missä tilanteissa opettajat käyttävät kyseisiä menetelmiä? Kuinka opettajan työskentelytavat eroavat yksittäisen lasten kanssa työskennellessä, pienissä ryhmissä ja isoissa lapsiryhmissä? Miten päivähoitoympäristö vaikuttaa lasten kokemaan stressiin ja hyvien stressinhallintakykyjen kehitykseen?
Tutkimuksemme aineisto koostuu puolirakenteisista keskusteluhaastatteluista neljän varhaiskasvatuksen kouluttajan kanssa. Tutkimus osoittaa, että kouluttajat käyttävät työmenetelmiä, jotka kehittävät lasten oppimista, mutta käyttämättä stressinhallintakyvyn käsitettä tekemisessä. Menetelmät perustuvat suurelta osin työhön pienryhmissä ja keskitytään yksilöön. Opettajat haluavat vahvistaa lasten itsehillintää, itsesääntelykyvyyttä vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa.
Seuraavat kysymykset ovat keskeisiä opinnäytetyössä: Mitä lasten on hallittava? Kuinka kouluttajat tukevat lasten stressinhallintakykyjä, ja mitä menetelmiä tähän on olemassa? Missä tilanteissa opettajat käyttävät kyseisiä menetelmiä? Kuinka opettajan työskentelytavat eroavat yksittäisen lasten kanssa työskennellessä, pienissä ryhmissä ja isoissa lapsiryhmissä? Miten päivähoitoympäristö vaikuttaa lasten kokemaan stressiin ja hyvien stressinhallintakykyjen kehitykseen?
Tutkimuksemme aineisto koostuu puolirakenteisista keskusteluhaastatteluista neljän varhaiskasvatuksen kouluttajan kanssa. Tutkimus osoittaa, että kouluttajat käyttävät työmenetelmiä, jotka kehittävät lasten oppimista, mutta käyttämättä stressinhallintakyvyn käsitettä tekemisessä. Menetelmät perustuvat suurelta osin työhön pienryhmissä ja keskitytään yksilöön. Opettajat haluavat vahvistaa lasten itsehillintää, itsesääntelykyvyyttä vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa.