Kirurgisen potilaan hoitotyö vuodeosastolla
Tanhua, Miikka; Toukonummi, Nana (2020)
Tanhua, Miikka
Toukonummi, Nana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023551
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla, mitä tutkittua tietoa löytyy kirurgisen potilaan hoitotyöstä vuodeosastolla. Opinnäytetyön tavoitteena on hyödyntää saatua tietoa kirurgisen potilaan hoitotyössä. Opinnäytetyössä haettiin vastausta tutkimuskysymykseen: Mitä kirurgisen potilaan hoitotyö vuodeosastolla sisältää?
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin Medic, Cinahl ja Medline -tietokannoista. Opinnäytetyöhön valikoitui kymmenen hoitotieteellistä tutkimusta sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti. Aineisto luokiteltiin vastaamaan tutkimuskysymykseen. Tulokset luokiteltiin kolmeen pääluokkaan: potilasohjaus, kivunhoito ja haavanhoito.
Tuloksista havaittiin, että pre- ja postoperatiivisessa hoitotyössä korostuu potilasohjaus. Potilailla on tarve tietää toimenpiteestä ja sen jälkeisestä toipumisesta. Hoitohenkilökunnan mielestä potilasohjaus on tarpeellista, mutta eivät kokeneet sen olevan ensisijainen tehtävä. Kivunhoito on tärkeä osa postoperatiivista hoitotyötä, sillä suurin osa potilaista kokee leikkauksen jälkeistä kipua. Tuloksista käy ilmi, että kipumittareiden käyttö todettiin tärkeänä osana kivun arviointia. Samoin potilaan oma kuvaus kivusta auttaa kivun arvioimisessa. Haavanhoidossa tärkein huomio oli aseptiikan toteutuminen ja ohjeiden tärkeys.
Potilaiden ja hoitohenkilökunnan välinen kommunikaatio on tärkeässä roolissa kirurgisessa hoitotyössä. Hoitotyön laatuun näyttäisi vaikuttavan myös hoitohenkilökunnan kiire. Kiireessä hoitohenkilökunta ei välttämättä saa kaikkea tarpeellista tietoa potilaan voinnista. Väärinkäsityksiä voi ilmetä, jos potilaasta ei ole tarpeeksi tietoa. The purpose of this thesis was to describe how surgical patients are treated in a ward. The aim of the thesis is to use the obtained knowledge to develop nursing care of surgical pa-tients. The study question was: What does nursing care of a surgical patient contain?
The method used in this thesis was a descriptive literature review. The material was re-trieved from Medic, Cinahl and Medline databases. Ten research articles were chosen ac-cording to the criteria for inclusion and exclusion. The selection of the articles was based on the research question. The data was classified into to three upper categories: patient educa-tion, pain management and wound care.
The results showed that patient education has an important role in pre- and postoperative phases. The patients need to get knowledge about the surgery and what happens after the surgery. Nursing staff felt that patient education is necessary, but not a primary part of their job. The results showed also that the use of pain measurement scales was found to be im-portant in pain management. Also, the patients’ description of pain helps the healthcare workers evaluate the pain. The most important observation made from wound care was execution of hand hygiene and the importance of guidelines.
The communication between nursing staff and the patients has an important part in surgical nursing. It seems that the time nursing staff spend time with patients may be related to the quality of nursing. Misunderstandings may occur if the nursing staff do not have enough knowledge from the patient.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin Medic, Cinahl ja Medline -tietokannoista. Opinnäytetyöhön valikoitui kymmenen hoitotieteellistä tutkimusta sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti. Aineisto luokiteltiin vastaamaan tutkimuskysymykseen. Tulokset luokiteltiin kolmeen pääluokkaan: potilasohjaus, kivunhoito ja haavanhoito.
Tuloksista havaittiin, että pre- ja postoperatiivisessa hoitotyössä korostuu potilasohjaus. Potilailla on tarve tietää toimenpiteestä ja sen jälkeisestä toipumisesta. Hoitohenkilökunnan mielestä potilasohjaus on tarpeellista, mutta eivät kokeneet sen olevan ensisijainen tehtävä. Kivunhoito on tärkeä osa postoperatiivista hoitotyötä, sillä suurin osa potilaista kokee leikkauksen jälkeistä kipua. Tuloksista käy ilmi, että kipumittareiden käyttö todettiin tärkeänä osana kivun arviointia. Samoin potilaan oma kuvaus kivusta auttaa kivun arvioimisessa. Haavanhoidossa tärkein huomio oli aseptiikan toteutuminen ja ohjeiden tärkeys.
Potilaiden ja hoitohenkilökunnan välinen kommunikaatio on tärkeässä roolissa kirurgisessa hoitotyössä. Hoitotyön laatuun näyttäisi vaikuttavan myös hoitohenkilökunnan kiire. Kiireessä hoitohenkilökunta ei välttämättä saa kaikkea tarpeellista tietoa potilaan voinnista. Väärinkäsityksiä voi ilmetä, jos potilaasta ei ole tarpeeksi tietoa.
The method used in this thesis was a descriptive literature review. The material was re-trieved from Medic, Cinahl and Medline databases. Ten research articles were chosen ac-cording to the criteria for inclusion and exclusion. The selection of the articles was based on the research question. The data was classified into to three upper categories: patient educa-tion, pain management and wound care.
The results showed that patient education has an important role in pre- and postoperative phases. The patients need to get knowledge about the surgery and what happens after the surgery. Nursing staff felt that patient education is necessary, but not a primary part of their job. The results showed also that the use of pain measurement scales was found to be im-portant in pain management. Also, the patients’ description of pain helps the healthcare workers evaluate the pain. The most important observation made from wound care was execution of hand hygiene and the importance of guidelines.
The communication between nursing staff and the patients has an important part in surgical nursing. It seems that the time nursing staff spend time with patients may be related to the quality of nursing. Misunderstandings may occur if the nursing staff do not have enough knowledge from the patient.