Asiakkuudenhallinnan raportoinnin parantaminen
Vehmas, Tatu (2020)
Vehmas, Tatu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123619
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty työnantajayritykselleni Kohdeyritys Oy Ab:lle. Aiheena oli asiakkuudenhallinnan raportoinnin parantaminen. Opinnäytetyön alun johdannossa kerrotaan yleisesti asiakkuudenhallinnan järjestelmistä. Seuraavassa luvussa on kuvattuna tutkimuksen aihe ja sisältö. Tämän jälkeen on vuorossa kohdeyrityksen esittely ja opinnäytetyön aikataulutus. Opinnäytetyö aloitettiin tekemällä nykytila-analyysi, jonka avulla kuvattiin tutkimusongelma sekä analysoitiin itse tutkimusongelmaa. Seuraavassa kohdassa perehdyttiin ongelman syihin ja sen seurauksiin. Näiden jälkeen siirrytään opinnäytetyön mittareihin ja muutoksen hyödyllisyyden arviointiin ja perusteluihin.
Opinnäytetyö työ on tehty toimintatutkimuksena. Viitekehyksenä toimivat myyntiputken teoreettinen malli sekä UpSales-järjestelmän ominaisuudet, joita pyritään hyödyntämään ongelman ratkaisussa. Tutkimustyön pohjaksi on suoritettu myyntihenkilöstön kesken haastattelu, jolla on kartoitettu sekä nykytilaa, että pyritty löytämään keskeisiä kipupisteitä sekä parannusehdotuksia. Selvitystyön tueksi hyödynnettiin havainnointia, alaan liittyvää kirjallisuutta ja muuta lähdemateriaalia. Opinnäytetyön tarkoituksena on vähentää hajautuneita raporttipohjia ja yhdistää ne saatavaksi keskitetysti CRM-järjestelmästä, hyödyntäen jo järjestelmään syötettyä informaatiota. Tämän pohjalta rakentuu ratkaisuehdotus, jolla voidaan tehostaa ja parantaa nykyistä järjestelmän käyttöä merkittävästi ilman, että koko ratkaisua lähdetään rakentamaan tyhjältä pöydältä.
Ratkaisuehdotus perustuu tarvittavien tietojen syöttämiseen sekä vaadittujen kenttien relevanttiuteen. Näin pystyttiin vähentämään monia eri raportointipohjia ja keskittämään ne CRM-järjestelmään. Tällä pystytään tehostamaan toimintaa sekä vähentämään raportointiin kulutettavaa aikaa. Tietojen keskitetyllä syöttämisellä pyritään myös vähentämään manuaalisia virheitä. Huolimatta työn tiivistä aikataulusta ja tiukasta rajauksesta sen avulla saatiin Kohdeyrityksen kannalta hyviä ja konkreettisia muutoksia, joita voidaan hyödyntää heti.
Opinnäytetyö työ on tehty toimintatutkimuksena. Viitekehyksenä toimivat myyntiputken teoreettinen malli sekä UpSales-järjestelmän ominaisuudet, joita pyritään hyödyntämään ongelman ratkaisussa. Tutkimustyön pohjaksi on suoritettu myyntihenkilöstön kesken haastattelu, jolla on kartoitettu sekä nykytilaa, että pyritty löytämään keskeisiä kipupisteitä sekä parannusehdotuksia. Selvitystyön tueksi hyödynnettiin havainnointia, alaan liittyvää kirjallisuutta ja muuta lähdemateriaalia. Opinnäytetyön tarkoituksena on vähentää hajautuneita raporttipohjia ja yhdistää ne saatavaksi keskitetysti CRM-järjestelmästä, hyödyntäen jo järjestelmään syötettyä informaatiota. Tämän pohjalta rakentuu ratkaisuehdotus, jolla voidaan tehostaa ja parantaa nykyistä järjestelmän käyttöä merkittävästi ilman, että koko ratkaisua lähdetään rakentamaan tyhjältä pöydältä.
Ratkaisuehdotus perustuu tarvittavien tietojen syöttämiseen sekä vaadittujen kenttien relevanttiuteen. Näin pystyttiin vähentämään monia eri raportointipohjia ja keskittämään ne CRM-järjestelmään. Tällä pystytään tehostamaan toimintaa sekä vähentämään raportointiin kulutettavaa aikaa. Tietojen keskitetyllä syöttämisellä pyritään myös vähentämään manuaalisia virheitä. Huolimatta työn tiivistä aikataulusta ja tiukasta rajauksesta sen avulla saatiin Kohdeyrityksen kannalta hyviä ja konkreettisia muutoksia, joita voidaan hyödyntää heti.