Koneohjausaineistojen mallintaminen
Pehkonen, Juha (2020)
Pehkonen, Juha
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223706
Tiivistelmä
Insinöörityössä käsitellään infrarakentamisen koneohjausaineistojen mallintamista maanrakennusurakoitsijan näkökulmasta. Työssä perehdytään tiehankkeen mallintamiseen ja mallien tekemisen haasteisiin.
Työssä käydään läpi mallintamisen vaatimuksia ja sitä, mistä elementeistä koneohjausmallit koostuvat. Lisäksi käsitellään malleihin vaikuttavia tiesuunnitelmia, eri koneohjausaineistoja ja sitä, mitkä ovat tärkeimmät asiat ratkaistaessa mallinnuksen ongelmia. Havaittiin, että suunnittelijalta tulleita malleja ei voi suoraan viedä koneohjausjärjestelmään. Monesti urakoitsijan mallintaja joutuu yhdistämään suunnittelijan erillisiä malleja yhdeksi kokonaisuudeksi. Tällöin mallinnustyön yhdeksi tärkeimmistä elementeistä koettiin mallien taiteviivat, jotka pitää tehdä Yleisten inframallivaatimusten mukaisina. Mallien taiteviivoja käytiin läpi niiden rakentamista tieparametreilla, kopiointitekniikalla ja pystykuvien kääntämistä koordinaatistoon. Kanaalimallien tekeminen koettiin haastaviksi sekä teiden risteysten mallintaminen. Mallien laaduntarkistuksesta tutkittiin, miten mallintaja voi tarkistaa tekemänsä mallit. Lisäksi työssä selvitettiin myös voiko mallinnusvaiheessa jo varautua toteumamittauksiin ja niiden tarkastamisiin. Mallinnuksen ohjelmistoina esiteltiin 3D-Win ja AutoCAD.
Urakoitsijan mallintajan yksi tärkeimmistä töistä on mallien tarkistaminen tiesuunnitelmien pituus- ja poikkileikkauksia vasten, joiden menetelmiä käytiin läpi. Toteumamittauksiin varautumista mallinnusvaiheessa ei voida kovinkaan paljoa tehdä, koska toteumamittaukset mitataan pääasiassa koneohjauksella. Toteumamittaukset pitää myös käydä mallintajan toimesta läpi ennen niiden luovutusta tilaajalle.
Insinöörityö auttoi selventämään mallintajan työtä ja sitä, mitkä asiat vaikuttavat mallien tekemiseen. Lisäksi se antoi näkemystä siitä, mistä mallinnukseen perehdytys pitäisi aloittaa. Selvityksen tuloksena saatiin kokonaiskuva siitä, mitä koneohjausaineistojen mallinta-minen käytännössä sisältää.
Työssä käydään läpi mallintamisen vaatimuksia ja sitä, mistä elementeistä koneohjausmallit koostuvat. Lisäksi käsitellään malleihin vaikuttavia tiesuunnitelmia, eri koneohjausaineistoja ja sitä, mitkä ovat tärkeimmät asiat ratkaistaessa mallinnuksen ongelmia. Havaittiin, että suunnittelijalta tulleita malleja ei voi suoraan viedä koneohjausjärjestelmään. Monesti urakoitsijan mallintaja joutuu yhdistämään suunnittelijan erillisiä malleja yhdeksi kokonaisuudeksi. Tällöin mallinnustyön yhdeksi tärkeimmistä elementeistä koettiin mallien taiteviivat, jotka pitää tehdä Yleisten inframallivaatimusten mukaisina. Mallien taiteviivoja käytiin läpi niiden rakentamista tieparametreilla, kopiointitekniikalla ja pystykuvien kääntämistä koordinaatistoon. Kanaalimallien tekeminen koettiin haastaviksi sekä teiden risteysten mallintaminen. Mallien laaduntarkistuksesta tutkittiin, miten mallintaja voi tarkistaa tekemänsä mallit. Lisäksi työssä selvitettiin myös voiko mallinnusvaiheessa jo varautua toteumamittauksiin ja niiden tarkastamisiin. Mallinnuksen ohjelmistoina esiteltiin 3D-Win ja AutoCAD.
Urakoitsijan mallintajan yksi tärkeimmistä töistä on mallien tarkistaminen tiesuunnitelmien pituus- ja poikkileikkauksia vasten, joiden menetelmiä käytiin läpi. Toteumamittauksiin varautumista mallinnusvaiheessa ei voida kovinkaan paljoa tehdä, koska toteumamittaukset mitataan pääasiassa koneohjauksella. Toteumamittaukset pitää myös käydä mallintajan toimesta läpi ennen niiden luovutusta tilaajalle.
Insinöörityö auttoi selventämään mallintajan työtä ja sitä, mitkä asiat vaikuttavat mallien tekemiseen. Lisäksi se antoi näkemystä siitä, mistä mallinnukseen perehdytys pitäisi aloittaa. Selvityksen tuloksena saatiin kokonaiskuva siitä, mitä koneohjausaineistojen mallinta-minen käytännössä sisältää.