Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ideakori : eteistekemistä 3–5-vuotiaille päiväkodissa

Jaaksi, Kirsi-Marja; Salminen, Mira (2020)

 
Avaa tiedosto
Jaaksi_Kirsi-Marja_Salminen_Mira.pdf (3.465Mt)
Lataukset: 


Jaaksi, Kirsi-Marja
Salminen, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223653
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli yhdessä kahden päiväkodin kasvattajien ja lasten kanssa kehittää siirtymätilanteiden toimintaa suunnitelmallisemmaksi, strukturoidummaksi ja toimivammaksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ideakori yhteistyöpäiväkotien käyttöön ja auttaa sekä lapsia että päiväkotien kasvattajia löytämään motivoivaa ja kiinnostavaa tekemistä eteistilanteiden odotteluhetkiin. Ideakorista löytyy valmiita toimintaideoita ja konkreettista tekemistä. Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilun näkökulmaa yhteiskehittämisessä aivoriihi-ideoinnin, haastattelujen ja havainnoinnin kautta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa varhaiskasvatus, leikki, siirtymätilanteet ja osallisuus nousivat esiin tärkeinä käsitteinä.

Siirtymätilanteet, joissa liikutaan tilanteesta toiseen, ovat päiväkodissa päivän aikana usein toistuvia toimintoja. Siirtymätilanteita suunnitellaan usein liian vähän, ja ne koetaan haastavina. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan siirtymiä eteistilanteissa 3–5-vuotiaiden ryhmissä. Tutkimustehtävien avulla kartoitettiin ensin eteissiirtymien lähtötilanne, jossa nousi tuloksena enemmän haasteellisia kuin toimivia asioita. Seuraavaksi ideoitiin kehittämisehdotuksia eteistilanteisiin, joiden pohjalta rakennettiin ideakori. Ideakori otettiin käyttöön päiväkodeissa, ja sen toimivuudesta kerättiin palautetta ja kehittämisideoita. Palautteessa tuotiin esiin ideakorin monipuolisuutta ja tyytyväisyyttä sen toimivuudesta sekä eteistilanteiden rauhoittumisesta.

Opinnäytetyöstä tuli ilmi, että suunnitelmallisuus ja ennakointi koetaan tärkeinä asioina siirtymätilanteissa. Ideakori on todettu tarpeelliseksi ja käytännönläheiseksi arjen työvälineeksi. Jatkossa ideakoria voi muunnella ja kehittää sopivaksi kokonaisuudeksi käyttötarpeen mukaan. Ideakorin käyttöä voi laajentaa päiväkodin muihin siirtymätilanteisiin sekä toisiin ryhmiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste