Mut sehän näkee ihan hyvin : Videoseminaari lasten näkemisen haasteista alakouluikäisten vanhemmille
Heinonen, Hilkka; Kujanpää, Kaisa (2020)
Heinonen, Hilkka
Kujanpää, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa videoesityksen avulla tietoa lapsen näkemisestä alakouluikäisen lapsen vanhemmille. Tavoitteena oli tehdä näkyväksi asioita, jotka liittyvät koululaisen näön kuormittumiseen, näkemisen ongelmiin ja niiden merkkeihin. Aikaisella puuttumisella voidaan helpottaa koulunkäyntiä ja ehkäistä muun muassa toiminnallista heikkonäköisyyttä ja likinäköisyyden kehittymistä. Videoesitys jaetaan julkiseksi ja vapaasti katseltavaksi internetiin, jolloin on mahdollista saavuttaa paitsi varsinainen kohderyhmä myös lasten kanssa päivittäin työskentelevät aikuiset ja kouluhenkilökunta. Video jaetaan yhteistyökoulun vanhempainyhdistyksen käyttöön ja koulun sisäiseen levitykseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee silmän anatomiaa ja lapsen näön kehitystä, näkemisen ongelmien oireita ja hoitomuotoja sekä digitalisaatiota lapsen näkemisen näkökulmasta tarkasteltuna. Teoria toimii pohjana toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyneelle videolle ja sen sisällölle. Teoriaosuudessa käsitellään myös globaaliksi ongelmaksi muodostunutta likinäköisyyden kehitystä ja sen erilaisia hoitomuotoja.
Teorian pohjalta valmistettiin videoesitys lapsen näkemisen haasteista ja lähityöskentelyn vaikutuksista silmään. Lähityöskentely ja älylaitteiden käyttö on lisääntynyt radikaalisti viime aikoina, mikä tekee aiheesta erityisen ajankohtaisen. Lisäksi likitaitteisuus on lisääntynyt valtavasti lasten ja nuorten keskuudessa, ja vanhempien on hyvä olla tietoisia sen aiheuttamista näkemisen oireista ja vaikutuksista silmään. Videoesityksen tavoitteena on paitsi oppia tunnistamaan erilaiset näkemisen oireet myös tuoda tietoisuuteen erilaiset likitaitteisuutta hidastavat hoitomuodot.
Tuotoksessa nidottiin kerätty tietomäärä lyhyeen ja tiiviiseen muotoon. Videosta tuli helposti ymmärrettävä ja havainnollistava kokonaisuus, jonka pohjalta kuka tahansa aikuinen voi arvioida lapsen näkemisessä esiintyviä ongelmia ja haasteita. Videon visuaalisilla elementeillä haluttiin tukea teoriaa, jotta aikaansaatiin helposti seurattava opetustuokio. Tulevaisuudessa lasten näköongelmien jatkuvasti lisääntyessä vanhemmat tulevat tarvitsemaan enenevässä määrin tietoa ja apua näiden haasteiden edessä. Videoesitys palvelee näitä tilanteita myös jatkossa, sillä se toimii lyhyenä orientaationa yleisimmistä lasten näkemisen ongelmista ja tarjoaa myös väyliä, joista lisätietoa on saatavilla.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee silmän anatomiaa ja lapsen näön kehitystä, näkemisen ongelmien oireita ja hoitomuotoja sekä digitalisaatiota lapsen näkemisen näkökulmasta tarkasteltuna. Teoria toimii pohjana toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyneelle videolle ja sen sisällölle. Teoriaosuudessa käsitellään myös globaaliksi ongelmaksi muodostunutta likinäköisyyden kehitystä ja sen erilaisia hoitomuotoja.
Teorian pohjalta valmistettiin videoesitys lapsen näkemisen haasteista ja lähityöskentelyn vaikutuksista silmään. Lähityöskentely ja älylaitteiden käyttö on lisääntynyt radikaalisti viime aikoina, mikä tekee aiheesta erityisen ajankohtaisen. Lisäksi likitaitteisuus on lisääntynyt valtavasti lasten ja nuorten keskuudessa, ja vanhempien on hyvä olla tietoisia sen aiheuttamista näkemisen oireista ja vaikutuksista silmään. Videoesityksen tavoitteena on paitsi oppia tunnistamaan erilaiset näkemisen oireet myös tuoda tietoisuuteen erilaiset likitaitteisuutta hidastavat hoitomuodot.
Tuotoksessa nidottiin kerätty tietomäärä lyhyeen ja tiiviiseen muotoon. Videosta tuli helposti ymmärrettävä ja havainnollistava kokonaisuus, jonka pohjalta kuka tahansa aikuinen voi arvioida lapsen näkemisessä esiintyviä ongelmia ja haasteita. Videon visuaalisilla elementeillä haluttiin tukea teoriaa, jotta aikaansaatiin helposti seurattava opetustuokio. Tulevaisuudessa lasten näköongelmien jatkuvasti lisääntyessä vanhemmat tulevat tarvitsemaan enenevässä määrin tietoa ja apua näiden haasteiden edessä. Videoesitys palvelee näitä tilanteita myös jatkossa, sillä se toimii lyhyenä orientaationa yleisimmistä lasten näkemisen ongelmista ja tarjoaa myös väyliä, joista lisätietoa on saatavilla.