Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tunnetaitojen vahvistaminen kaksikulttuurisissa perheissä : Toiminnallisten menetelmäkorttien kehittäminen

Ahtiainen, Eveliina; Al-Qatawneh, Noora; Kuismanen, Elisa (2020)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Ahtiainen_Eveliina_Al-Qatawneh_Noora_Kuismanen_Elisa.pdf (1.904Mt)
Lataukset: 


Ahtiainen, Eveliina
Al-Qatawneh, Noora
Kuismanen, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323801
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnetaitojen vahvistaminen ja tunnekorttien suunnitteleminen kaksikulttuurisille perheille sekä toiminnan toteuttaminen ja arviointi. Kaksikulttuurisuus perheissä tarkoittaa yleisesti sitä, että puolisoilla on keskenään kulttuurillisia eroja alkuperämaan vuoksi. Yhteistyökumppanina toimi Familia ry, joka on kaksikulttuuristen perheiden johtava asiantuntijayhdistys. Toiminnallinen tunnetaitokorttien testauskerta toteutui Familia ry:n järjestämässä Duo Äiti & Vauva- ryhmässä Helsingissä syksyllä 2020.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, joka jakaantui ideointi- ja suunnitteluvaiheeseen, ryhmän toteuttamiseen sekä arviointiin. Ideointivaiheessa pohdimme omia kiinnostuksenkohteitamme ja tutustuimme kaksikulttuurisuus- aiheeseen, josta saimme idean tunnetaitojen vahvistamiselle. Suunnitteluvaiheessa keräsimme tietoa kaksikulttuurisista perheistä, tunnetaidoista ja tunnetyöskentelystä perheissä. Opinnäytetyössä menetelmällisinä lähtökohtina olivat voimavaralähtöinen ja sosiaalipedagoginen työote. Toiminnassa korostuivat myös vuorovaikutuksellisuus ja vertaisuus.

Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kaksikulttuurisille perheille suunnatut tunnetaitokortit, jotka ovat suunniteltu suomen- ja englanninkielisiksi. Korttien suunnittelussa on huomioitu niiden monipuolinen käyttö siten, että niitä voi hyödyntää sekä yksilö- että ryhmämuotoisessa työskentelyssä. Perehdytimme Familia ry:n Duo Äiti & Vauva- ryhmän ohjaajan tunnekorttien käyttöön, jonka jälkeen toiminnallinen tunnetaitokorttien kokeilukerta toteutettiin käytännössä. Keräsimme sekä ohjaajalta että osallistujilta palautetta tunnekorteista ja saamamme palautteen perusteella osallistujat olivat pääosin tyytyväisiä korttien sisältöön ja visuaaliseen ilmeeseen. Osallistujat kokivat korttien olevan hyödyllisiä esimerkiksi lasten kanssa kotona kokeiltavaksi ja ohjaajan kokemus korteista osoittautui positiiviseksi ja ohjeistus selkeäksi.

Tunnetaitokortit koettiin tarpeellisiksi, koska kaksikulttuurisille perheille ei ole tarjolla kaksikielistä sisältöä liittyen tunnetaitoihin. Korttien kaksikielisyys koettiin palautteiden perusteella kielen oppimista tukevaksi ja kortteja voisikin jatkossa hyödyntää esimerkiksi suomen kielen ryhmissä ja tunnetaitojen tukemiseksi voisi kehittää lisäksi pelillisiä sekä selkokielisiä menetelmiä. Tunnetaitokorteista tulee Familian verkkosivuille tulostettava versio. Tämä helpottaa ja tukee korttien hyödyntämistä sekä Familian ryhmätoiminnoissa, että perheiden sisällä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste