Optometristiopiskelijoiden hyvinvointi : Kyselytutkimus optometristiopiskelijoille
Hatanpää, Emilia; Karbin, Heidi (2020)
Hatanpää, Emilia
Karbin, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323866
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Metropolia Ammattikorkeakoulun optometrian opiskelijoiden hyvinvointia opiskeluiden aikana. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää tarkemmin opiskelijoiden kokemaa hyvinvointia ja mahdollista työelämän vaikutusta jaksamiseen. Selvitimme myös, kokevatko optometristiopiskelijat kiusaamista tutkinto-ohjelman sisällä.
Metropolia Ammattikorkeakoulu tekee kyselytutkimuksia opiskelijoiden hyvinvoinnista, mutta ne ovat yleensä koko opiskelijajoukolle suunnattuja. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa uutta tietoa vain optometrian opiskelijoiden hyvinvoinnista.
Teoriaosuutemme sisälsi kolme laajempaa osa-aluetta, joita ovat opiskelukykyyn vaikuttavat tekijät, terveyteen vaikuttavat tekijät, sekä psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttavat tekijät, joiden pohjalta kysely on muodostettu. Lisäksi kyselymme kartoitti, mitä tutkinnon sisäisiä osa-alueita opiskelijat pitivät raskaimpina. Kysely toteutettiin sähköisellä E-lomakkeella, joka lähetettiin optometrian opiskelijoille sähköpostitse. Kyselytutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tulosten analysoimiseen käytettiin SPSS-ohjelmistoa.
Kysely lähetettiin 137:lle opiskelijalle, ja heistä 79 vastasi. Kyselyssä selvisi, että suurin osa opiskelijoista kokee yleisen jaksamisensa, terveytensä ja mielialansa pääsääntöisesti melko hyväksi. Opiskelijat kokevat kuitenkin myös pahoinvointia, yksinäisyyden tunnetta, aggressioita ja masentuneisuutta opiskeluidensa aikana.
Kyselyssä selvisi, että suurin osa vastaajista kokee yleisen jaksamisensa, terveytensä ja mielialansa melko hyväksi. Opiskelijat kokevat kuitenkin myös pahoinvointia, yksinäisyyden tunnetta, aggressioita ja masentuneisuutta opiskeluidensa aikana. Tuloksista selvisi, että vanhemmat opiskelijat kokevat enemmän motivaation puutetta, poissaoloja ja tehtävien palautuksissa myöhästelyjä, kuin nuoremmat opiskelijat.
Vastaajat kokivat pääsääntöisesti töiden vaikuttavan opinnoissa jaksamiseen melko vähän. Tuloksista tuli kuitenkin ilmi, että vaikutus opinnoissa jaksamiseen oli suurempi niillä opiskelijoilla, jotka tekivät töitä viikossa 11 tuntia tai enemmän (t=-3,787, df=51, p=0,00, n=57).
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä kuluneiden vuosien aikana keskustelun aiheena on ollut huoli opiskelijoiden hyvinvoinnista. Tuloksista hyötyvät alaa pohtivat henkilöt ja mahdollisesti opetussuunnitelmaa laativat tahot, jotka mahdollisesti voisivat ottaa huomioon opiskelijoiden raskaana kokemat asiat.
Metropolia Ammattikorkeakoulu tekee kyselytutkimuksia opiskelijoiden hyvinvoinnista, mutta ne ovat yleensä koko opiskelijajoukolle suunnattuja. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa uutta tietoa vain optometrian opiskelijoiden hyvinvoinnista.
Teoriaosuutemme sisälsi kolme laajempaa osa-aluetta, joita ovat opiskelukykyyn vaikuttavat tekijät, terveyteen vaikuttavat tekijät, sekä psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttavat tekijät, joiden pohjalta kysely on muodostettu. Lisäksi kyselymme kartoitti, mitä tutkinnon sisäisiä osa-alueita opiskelijat pitivät raskaimpina. Kysely toteutettiin sähköisellä E-lomakkeella, joka lähetettiin optometrian opiskelijoille sähköpostitse. Kyselytutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tulosten analysoimiseen käytettiin SPSS-ohjelmistoa.
Kysely lähetettiin 137:lle opiskelijalle, ja heistä 79 vastasi. Kyselyssä selvisi, että suurin osa opiskelijoista kokee yleisen jaksamisensa, terveytensä ja mielialansa pääsääntöisesti melko hyväksi. Opiskelijat kokevat kuitenkin myös pahoinvointia, yksinäisyyden tunnetta, aggressioita ja masentuneisuutta opiskeluidensa aikana.
Kyselyssä selvisi, että suurin osa vastaajista kokee yleisen jaksamisensa, terveytensä ja mielialansa melko hyväksi. Opiskelijat kokevat kuitenkin myös pahoinvointia, yksinäisyyden tunnetta, aggressioita ja masentuneisuutta opiskeluidensa aikana. Tuloksista selvisi, että vanhemmat opiskelijat kokevat enemmän motivaation puutetta, poissaoloja ja tehtävien palautuksissa myöhästelyjä, kuin nuoremmat opiskelijat.
Vastaajat kokivat pääsääntöisesti töiden vaikuttavan opinnoissa jaksamiseen melko vähän. Tuloksista tuli kuitenkin ilmi, että vaikutus opinnoissa jaksamiseen oli suurempi niillä opiskelijoilla, jotka tekivät töitä viikossa 11 tuntia tai enemmän (t=-3,787, df=51, p=0,00, n=57).
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä kuluneiden vuosien aikana keskustelun aiheena on ollut huoli opiskelijoiden hyvinvoinnista. Tuloksista hyötyvät alaa pohtivat henkilöt ja mahdollisesti opetussuunnitelmaa laativat tahot, jotka mahdollisesti voisivat ottaa huomioon opiskelijoiden raskaana kokemat asiat.