Motivaatio : Motivaation asema esimiestyössä
Trink, Nikita (2020)
Trink, Nikita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323881
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada vastauksia kysymyksiin: millä keinoilla esimies motivoi alaisiaan ja tekevätkö työntekijät työtään yritys x:ssä, koska ei ollut muita vaihtoehtoja. Halusin tehdä tutkimuksen aiheesta, koska motivaatio on aiheena jatkuvasti ajankohtainen ja halusin lähestyä aihetta kriittisemmin selvityskysymyksien muodossa.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin viittä osa-aikaista myyjää. Teoreettinen viitekehys koostui motivaatiosta ja sen malleista, motivaatioteorioista ja johtamisesta. Selvityksen tuloksissa selvisi, että sekä ulkoisella että sisäisellä motivaatiolla on osansa työntekijöiden motivaatiotason nostossa, joskin sisäisellä motivaatiolla on suurempi vaikutus. Jatkuvilla ja sopivilla haasteilla esimies pystyy säilyttämään ja nostattamaan työntekijän motivaatiota. Vastauksissa selvisi, että uuden oppiminen tuo mielenkiintoa työhön ja pitää mielen virkeänä.
Tutkimuksen aikana selvisi, että työntekijöille on tärkeätä, että heidän työpanoksensa huomioidaan. Lisäksi luottamuksella on suuri rooli motivaation tasossa. Kun alainen luottaa esimieheen, hän uskaltaa puhua ongelmistaan hänelle, jolloin he voivat yhdessä yrittää ratkoa näitä. Toiseksi, haastattelun aikana selvisi, että työntekijät ovat yrityksessä monesta erilaisesta syystä, johon aikaisemmat ja nykyiset elämäntilanteet ovat vaikuttaneet. Opiskelun sovittaminen yhdessä työn kanssa ja työtuntimäärän sopivuus ovat merkittäviä asioita, jotka vaikuttavat työntekijöiden päätökseen pysyä yrityksessä, kuitenkin tiettyyn rajaan asti. Tutkimuksen lopuksi paljastui, että jokaisella työntekijällä on halu kokeilla tehdä jotain muuta työtä uusien haasteiden, työn virkistävyyden ja oppimisen takia, koska yritys ei kyennyt enää tarjoamaan mitään uutta, jonka takia työn luonne oli muuttunut staattiseksi ja ”tylsäksi” suorittamiseksi. Oppiminen ja kokeminen missä tahansa työssä ovat tärkeitä ”oman työn” etsimisen kannalta. Työntekijät kertovat positiivisiksi asioiksi myyjän työssä sen, että he ovat saaneet kokemuksen alasta sekä lisäaikaa miettiä, mitä he oikeasti haluavat tehdä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö rohkaiseekin esimiehiä olemaan enemmän työntekijöidensä tukena motivoinnissa. Osa työntekijöistä kaipaa enemmän suoraa ja keskustelevaa palautetta ja toiset eivät välttämättä yhtään. Asioita, joilla esimies voikin vaikuttaa alaistensa motivaatioon tutkimuksen mukaan on luotettavuus, sopivat haasteet, ihmisläheisyys ja tuki.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin viittä osa-aikaista myyjää. Teoreettinen viitekehys koostui motivaatiosta ja sen malleista, motivaatioteorioista ja johtamisesta. Selvityksen tuloksissa selvisi, että sekä ulkoisella että sisäisellä motivaatiolla on osansa työntekijöiden motivaatiotason nostossa, joskin sisäisellä motivaatiolla on suurempi vaikutus. Jatkuvilla ja sopivilla haasteilla esimies pystyy säilyttämään ja nostattamaan työntekijän motivaatiota. Vastauksissa selvisi, että uuden oppiminen tuo mielenkiintoa työhön ja pitää mielen virkeänä.
Tutkimuksen aikana selvisi, että työntekijöille on tärkeätä, että heidän työpanoksensa huomioidaan. Lisäksi luottamuksella on suuri rooli motivaation tasossa. Kun alainen luottaa esimieheen, hän uskaltaa puhua ongelmistaan hänelle, jolloin he voivat yhdessä yrittää ratkoa näitä. Toiseksi, haastattelun aikana selvisi, että työntekijät ovat yrityksessä monesta erilaisesta syystä, johon aikaisemmat ja nykyiset elämäntilanteet ovat vaikuttaneet. Opiskelun sovittaminen yhdessä työn kanssa ja työtuntimäärän sopivuus ovat merkittäviä asioita, jotka vaikuttavat työntekijöiden päätökseen pysyä yrityksessä, kuitenkin tiettyyn rajaan asti. Tutkimuksen lopuksi paljastui, että jokaisella työntekijällä on halu kokeilla tehdä jotain muuta työtä uusien haasteiden, työn virkistävyyden ja oppimisen takia, koska yritys ei kyennyt enää tarjoamaan mitään uutta, jonka takia työn luonne oli muuttunut staattiseksi ja ”tylsäksi” suorittamiseksi. Oppiminen ja kokeminen missä tahansa työssä ovat tärkeitä ”oman työn” etsimisen kannalta. Työntekijät kertovat positiivisiksi asioiksi myyjän työssä sen, että he ovat saaneet kokemuksen alasta sekä lisäaikaa miettiä, mitä he oikeasti haluavat tehdä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö rohkaiseekin esimiehiä olemaan enemmän työntekijöidensä tukena motivoinnissa. Osa työntekijöistä kaipaa enemmän suoraa ja keskustelevaa palautetta ja toiset eivät välttämättä yhtään. Asioita, joilla esimies voikin vaikuttaa alaistensa motivaatioon tutkimuksen mukaan on luotettavuus, sopivat haasteet, ihmisläheisyys ja tuki.