Varhaiskasvattajat sateenkaariperheiden osallisuuden tukena
Brandelin, Ida; Huisko, Anni (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Brandelin, Ida
Huisko, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä siitä, kuinka sateenkaariperheiden osallisuus ja erityistarpeiden huomioiminen toteutuu varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa aiheesta yhteistyöpäiväkodeille toimintakulttuurin kehittämisen tueksi. Yhteistyöpäiväkoteina tässä opinnäytetyössä oli kolme Pilke päiväkodit Oy:n päiväkotia pääkaupunkiseudulla.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii osallisuus. Tarkastelemme opinnäytetyömme teoriaosuudessa sitä, miten osallisuus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa ja sen toimintakulttuurissa. Lisäksi tarkastelemme teoriaosuudessa sitä, millaisia erityistarpeita sateenkaariperheillä on varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Erityistarpeilla tarkoitetaan tässä yhteydessä sateenkaariperheiden perhemuotojen huomioimista päiväkodin käytännöissä.
Toteutimme opinnäytetyömme määrällisenä tutkielmana kyselylomakkeen muodossa. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä kolmen päiväkodin varhaiskasvattajilta. Kyselyyn vastasi 10 varhaiskasvattajaa. Tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvattajat tunnistavat hyvin sateenkaariperheiden ja vanhemmuuksien muotoja. Suurin osa vastanneista koki, että he tukevat lapsen positiivista kokemusta omasta perheestään. Lähes kaikki varhaiskasvattajat kokivat ottavansa huomioon sateenkaariperheet ja perheen aikuisten näkemykset päiväkodin käytännöissä ja toiminnan suunnittelussa. Tuloksista nousi esiin, että varhaiskasvattajat ovat melko yksimielisiä siitä, että heidän vastuullaan on käydä läpi perheen jäsenyydet, mutta vastuunjako vanhemmuuden jaon selvittämiseksi ei ole yhtä selkeää.
Kyselyn vastausten perusteella näyttäisi kuitenkin olevan epäselvää, tarkastellaanko perheiden moninaisuutta päiväkodin arjessa tarpeeksi. Vastauksista käy ilmi myös se, että varhaiskasvattajat eivät täysin tiedä, onko perheen aikuisilla mahdollisuutta vaikuttaa toiminnan suunnitteluun, arviointiin ja toteuttamiseen. Kartoitusta kaipaisi myös se, onko kaikilla varhaiskasvattajilla tarpeeksi tietoa sateenkaariperheistä. Yhteistyöpäiväkodit voivat hyödyntää kyselystä saatuja tuloksia toimintakulttuurinsa kehittämiseen sateenkaariperheiden kohtaamisessa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii osallisuus. Tarkastelemme opinnäytetyömme teoriaosuudessa sitä, miten osallisuus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa ja sen toimintakulttuurissa. Lisäksi tarkastelemme teoriaosuudessa sitä, millaisia erityistarpeita sateenkaariperheillä on varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Erityistarpeilla tarkoitetaan tässä yhteydessä sateenkaariperheiden perhemuotojen huomioimista päiväkodin käytännöissä.
Toteutimme opinnäytetyömme määrällisenä tutkielmana kyselylomakkeen muodossa. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä kolmen päiväkodin varhaiskasvattajilta. Kyselyyn vastasi 10 varhaiskasvattajaa. Tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvattajat tunnistavat hyvin sateenkaariperheiden ja vanhemmuuksien muotoja. Suurin osa vastanneista koki, että he tukevat lapsen positiivista kokemusta omasta perheestään. Lähes kaikki varhaiskasvattajat kokivat ottavansa huomioon sateenkaariperheet ja perheen aikuisten näkemykset päiväkodin käytännöissä ja toiminnan suunnittelussa. Tuloksista nousi esiin, että varhaiskasvattajat ovat melko yksimielisiä siitä, että heidän vastuullaan on käydä läpi perheen jäsenyydet, mutta vastuunjako vanhemmuuden jaon selvittämiseksi ei ole yhtä selkeää.
Kyselyn vastausten perusteella näyttäisi kuitenkin olevan epäselvää, tarkastellaanko perheiden moninaisuutta päiväkodin arjessa tarpeeksi. Vastauksista käy ilmi myös se, että varhaiskasvattajat eivät täysin tiedä, onko perheen aikuisilla mahdollisuutta vaikuttaa toiminnan suunnitteluun, arviointiin ja toteuttamiseen. Kartoitusta kaipaisi myös se, onko kaikilla varhaiskasvattajilla tarpeeksi tietoa sateenkaariperheistä. Yhteistyöpäiväkodit voivat hyödyntää kyselystä saatuja tuloksia toimintakulttuurinsa kehittämiseen sateenkaariperheiden kohtaamisessa.