Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Varhaiskasvattajat sateenkaariperheiden osallisuuden tukena

Brandelin, Ida; Huisko, Anni (2020)

Avaa tiedosto
Varhaiskasvattajat sateenkaariperheiden osallisuuden tukena Brandelin & Huisko PDF.pdf (2.453Mt)
Lataukset: 


Brandelin, Ida
Huisko, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä siitä, kuinka sateenkaariperheiden osallisuus ja erityistarpeiden huomioiminen toteutuu varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa aiheesta yhteistyöpäiväkodeille toimintakulttuurin kehittämisen tueksi. Yhteistyöpäiväkoteina tässä opinnäytetyössä oli kolme Pilke päiväkodit Oy:n päiväkotia pääkaupunkiseudulla.

Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii osallisuus. Tarkastelemme opinnäytetyömme teoriaosuudessa sitä, miten osallisuus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa ja sen toimintakulttuurissa. Lisäksi tarkastelemme teoriaosuudessa sitä, millaisia erityistarpeita sateenkaariperheillä on varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Erityistarpeilla tarkoitetaan tässä yhteydessä sateenkaariperheiden perhemuotojen huomioimista päiväkodin käytännöissä.

Toteutimme opinnäytetyömme määrällisenä tutkielmana kyselylomakkeen muodossa. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä kolmen päiväkodin varhaiskasvattajilta. Kyselyyn vastasi 10 varhaiskasvattajaa. Tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvattajat tunnistavat hyvin sateenkaariperheiden ja vanhemmuuksien muotoja. Suurin osa vastanneista koki, että he tukevat lapsen positiivista kokemusta omasta perheestään. Lähes kaikki varhaiskasvattajat kokivat ottavansa huomioon sateenkaariperheet ja perheen aikuisten näkemykset päiväkodin käytännöissä ja toiminnan suunnittelussa. Tuloksista nousi esiin, että varhaiskasvattajat ovat melko yksimielisiä siitä, että heidän vastuullaan on käydä läpi perheen jäsenyydet, mutta vastuunjako vanhemmuuden jaon selvittämiseksi ei ole yhtä selkeää.

Kyselyn vastausten perusteella näyttäisi kuitenkin olevan epäselvää, tarkastellaanko perheiden moninaisuutta päiväkodin arjessa tarpeeksi. Vastauksista käy ilmi myös se, että varhaiskasvattajat eivät täysin tiedä, onko perheen aikuisilla mahdollisuutta vaikuttaa toiminnan suunnitteluun, arviointiin ja toteuttamiseen. Kartoitusta kaipaisi myös se, onko kaikilla varhaiskasvattajilla tarpeeksi tietoa sateenkaariperheistä. Yhteistyöpäiväkodit voivat hyödyntää kyselystä saatuja tuloksia toimintakulttuurinsa kehittämiseen sateenkaariperheiden kohtaamisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste