Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

AAC-menetelmät osaksi varhaiskasvatusta! : Kurssi kuvakommunikaatiomenetelmistä ja tukiviittomista Päiväkoti Pikkusiilin henkilökunnalle

Suomalainen, Jenniina (2020)

 
Avaa tiedosto
Suomalainen_Jenniina.pdf (5.227Mt)
Lataukset: 


Suomalainen, Jenniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323890
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli ajankohtainen ja merkityksellinen, sillä lasten kielelliset vaikeudet ovat lähivuosina yleistyneet ja AAC-menetelmien tarve varhaiskasvatuksessa on lisääntynyt. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin AAC-menetelmät osaksi varhaiskasvatusta! -kurssi toimeksiantajapäiväkodin, Päiväkoti Pikkusiilin, henkilökunnasta kootulle kahdeksan (8) henkilön ryhmälle. Kurssin tavoitteena oli lisätä kohderyhmän AAC-osaamista, saada menetelmät osaksi heidän varhaiskasvatustyötään ja muuttaa kohderyhmän käsityksiä AAC-menetelmien käytöstä (tukiviittomista ja kuvakommunikaatiosta). Kurssi oli toimeksiantajan tarpeita vastaava, sillä Päiväkoti Pikkusiilin henkilökunnalle ei ollut lähivuosina järjestetty AAC-koulutusta.

Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista ja määrällistä eli kvantitatiivista aineistokeruumenetelmää. Aineistoa kerättiin ulkopuolisella havainnoinnilla ja paperisella kyselylomakkeella. Kyselylomakkeella etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin: 1. Miten AAC-menetelmät osaksi varhaiskasvatusta! -kurssi edisti henkilökunnan AAC-osaamista ja 2. Miten henkilökunnan käsitykset AAC-menetelmistä ja niiden käytöstä muuttuivat kurssin myötä.

Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kurssi lisäsi kohderyhmän AAC-osaamista ja käsitykset menetelmien käytöstä muuttuivat myönteisemmiksi kurssin myötä. Erityisesti tukiviittomien käyttö oli lisääntynyt. AAC-menetelmät otettiin kurssin jälkeen osaksi jokapäiväistä työskentelyä ja opittuja taitoja käytettiin arjessa rohkeammin. Menetelmien käyttö myös koettiin helpommaksi kuin se oli aiemmin ajateltu.

Opinnäytetyötä on mahdollista jatkaa tutkimuksellisella opinnäytetyöllä, jossa esimerkiksi Päiväkoti Pikkusiilin henkilökunnan AAC-menetelmien käyttöönottoa tutkitaan eri menetelmin, tai toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa ryhmien tarpeisiin ja käyttöön sopivat AAC-menetelmät valmistetaan ja tuotetaan suoraan heidän käyttöönsä.
 
The thesis was functional, and its product was a course about augmentative and alternative communication methods (AAC). The course was carried out on a subject AAC Methods as Part of Early Childhood education! The course was intended for a group of eight (8) people consisting of day care center Pikkusiili´s day care staff. The aim of the course was to increase the use of augmentative and alternative communication methods by the target group and get methods into their early childhood education work. Another aim was to change their perceptions of the use of supporting signs and image communication.

The research method of the thesis was external observation and a paper questionnaire. The purpose of the questionnaire was to find out how the course AAC Methods as Part of Early Childhood Education! promoted the staff´s AAC skills and how staff´s perceptions of AAC methods and their use changed with after taking the course.

The results of the thesis showed that the course increased the AAC competence of the target group and the perceptions of the use of the methods became more positive. The AAC methods were applied into everyday work during the course and the learned skills were used more boldly in everyday life. In particular, the use of support signs increased. Among other things, the use of the methods was found to be easier than previously thought. The thesis topic could be further studied for example with a research thesis in which the staff’s application of the ACC methods would be studied by different methods.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste