Vertaistuen kehittäminen Senioripuhetta-Facebook-ryhmässä ikääntyvien näkökulmasta
Huovila, Pinja; Leino, Lilli; Lindman, Milla (2020)
Huovila, Pinja
Leino, Lilli
Lindman, Milla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323946
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista vertaistukea Facebookissa toimivan Senioripuhetta-ryhmän jäsenet saivat opinnäytetyön toteutushetkellä. Lisäksi selvitettiin, miten ryhmän vertaistukea pystyttäisiin tulevaisuudessa kehittämään, jotta vertaistuki olisi mahdollisimman toimivaa ja onnistunutta ikääntyvien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yhteistyökumppanille eli Ilostu Oy:lle tietoa ja konkreettisia keinoja ryhmän vertaistuen kehittämistä varten. Ilostu Oy on Senioripuhetta-ryhmän perustaja ja ylläpitäjä. Verkkovertaistuen merkitys kasvaa tulevaisuudessa väestön ikääntymisen sekä internetin ja sosiaalisen median käytön lisääntymisen seurauksena, joten verkkovertaistuen kehittäminen on tärkeää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineisto kerättiin Senioripuhetta-Facebook-ryhmässä lomakekyselyllä. Vastauksia kyselyyn saatiin 13 kappaletta. Vastaukset analysoitiin teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Teoreettinen viitekehys perustui erityisesti vertaistukea, ikääntyvien erityispiirteitä internetin ja sosiaalisen median käyttäjinä sekä yksinäisyyttä käsittelevään kirjallisuuteen ja tutkimukseen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Senioripuhetta-ryhmässä vertaistuen saaminen oli vähäistä opinnäytetyön toteutushetkellä. Facebookissa tapahtuvaan vertaistukeen suhtauduttiin pääasiassa positiivisesti. Ryhmässä toivottiin yhteydenpitoa muihin sen jäseniin pääsääntöisesti yksityisviestillä tai pienryhmissä. Lisäksi saatiin selville, mihin asioihin ryhmäläiset pystyivät itse antamaan vertaistukea ja mihin asioihin he toivoivat vertaistukea. Ryhmäläisten aktiivisuus jakautui enimmäkseen inaktiivisiin ja seuraajiin. Edellä mainitut tiedot ovat tärkeitä ryhmän kehittämisen kannalta.
Keinot, joiden avulla ryhmän vertaistukitoimintaa voidaan kehittää, ovat luottamuksellisen ilmapiirin rakentaminen, yhteisten pelisääntöjen ja toimintaperiaatteiden luominen, ryhmäläisten aktiivisuuden lisääminen, vertaistuen säännöllistäminen sekä ohjaajan aseman vahvistaminen. Opinnäytetyön merkitys näkyy ikääntyvien kannalta siten, että vertaistuesta pystytään kehittämään heidän tarpeisiinsa vastaavaa. Jatkossa tulisi selvittää muun muassa, mitä erityispiirteitä verkossa toimivien vertaistukiryhmien ohjaamiseen liittyy ja miksi miehet hyödyntävät verkkovertaistukea vähemmän kuin naiset.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineisto kerättiin Senioripuhetta-Facebook-ryhmässä lomakekyselyllä. Vastauksia kyselyyn saatiin 13 kappaletta. Vastaukset analysoitiin teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Teoreettinen viitekehys perustui erityisesti vertaistukea, ikääntyvien erityispiirteitä internetin ja sosiaalisen median käyttäjinä sekä yksinäisyyttä käsittelevään kirjallisuuteen ja tutkimukseen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Senioripuhetta-ryhmässä vertaistuen saaminen oli vähäistä opinnäytetyön toteutushetkellä. Facebookissa tapahtuvaan vertaistukeen suhtauduttiin pääasiassa positiivisesti. Ryhmässä toivottiin yhteydenpitoa muihin sen jäseniin pääsääntöisesti yksityisviestillä tai pienryhmissä. Lisäksi saatiin selville, mihin asioihin ryhmäläiset pystyivät itse antamaan vertaistukea ja mihin asioihin he toivoivat vertaistukea. Ryhmäläisten aktiivisuus jakautui enimmäkseen inaktiivisiin ja seuraajiin. Edellä mainitut tiedot ovat tärkeitä ryhmän kehittämisen kannalta.
Keinot, joiden avulla ryhmän vertaistukitoimintaa voidaan kehittää, ovat luottamuksellisen ilmapiirin rakentaminen, yhteisten pelisääntöjen ja toimintaperiaatteiden luominen, ryhmäläisten aktiivisuuden lisääminen, vertaistuen säännöllistäminen sekä ohjaajan aseman vahvistaminen. Opinnäytetyön merkitys näkyy ikääntyvien kannalta siten, että vertaistuesta pystytään kehittämään heidän tarpeisiinsa vastaavaa. Jatkossa tulisi selvittää muun muassa, mitä erityispiirteitä verkossa toimivien vertaistukiryhmien ohjaamiseen liittyy ja miksi miehet hyödyntävät verkkovertaistukea vähemmän kuin naiset.