Itsemyötätunnon työkalupakki: Itsemyötätunnon harjoittamista lukioikäisille
Hakala-Ranta, Eveliina; Jäntti, Satu (2020)
Hakala-Ranta, Eveliina
Jäntti, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli keskittyä itsekriittisyydestä ylipääsemiseen ja itsemyötätunnon harjoittamiseen nuorten keskuudessa. Toteutus tapahtui etäluennon muodossa lukioikäisille nuorille. Tavoite oli opettaa nuorille itsemyötätunnon teoriaa ja sen harjoittamisen keinoja arjessa.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat itsemyötätunto, itsekriittisyys, positiivinen psykologia, mielenterveys ja identiteetti. Tutkimusmenetelminä toimivat kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus, yhdistettynä osaan toiminnallista opinnäytetyö-projektia. Kvalitatiivisen tutkimuksen osaa ajaa projektissa nuorten kanssa työskenteleville suunniteltu kyselylomake sekä opiskelijoille suunniteltu oma kyselylomakkeensa. Näiden kyselyiden pohjalta luotiin työkalupakki ja etäluento itsemyötätunnosta.
Opinnäytetyössä selvisi työkalupakin aikana ja saatujen palautteiden pohjalta, että lukioikäiset nuoret kokevat suuria suorituspaineita elämänsä monella osa-alueilla. Koulu ja sen tuoma stressi ja itsekriittisyys sekä väsymys ja lähisuhteet aiheuttavat suurimmat paineet nuorten keskuudessa. Nuorten itsekriittisyys on korkealla, itsemyötätuntotaidot ovat harvassa, ystäviä kohdellaan myötätuntoisesti, mutta itselle unohdetaan olla myötätuntoisia elämän alamäissä.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat itsemyötätunto, itsekriittisyys, positiivinen psykologia, mielenterveys ja identiteetti. Tutkimusmenetelminä toimivat kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus, yhdistettynä osaan toiminnallista opinnäytetyö-projektia. Kvalitatiivisen tutkimuksen osaa ajaa projektissa nuorten kanssa työskenteleville suunniteltu kyselylomake sekä opiskelijoille suunniteltu oma kyselylomakkeensa. Näiden kyselyiden pohjalta luotiin työkalupakki ja etäluento itsemyötätunnosta.
Opinnäytetyössä selvisi työkalupakin aikana ja saatujen palautteiden pohjalta, että lukioikäiset nuoret kokevat suuria suorituspaineita elämänsä monella osa-alueilla. Koulu ja sen tuoma stressi ja itsekriittisyys sekä väsymys ja lähisuhteet aiheuttavat suurimmat paineet nuorten keskuudessa. Nuorten itsekriittisyys on korkealla, itsemyötätuntotaidot ovat harvassa, ystäviä kohdellaan myötätuntoisesti, mutta itselle unohdetaan olla myötätuntoisia elämän alamäissä.