Menetelmäopas Tiira-toimintaan
Nyman, Henna; Lehtilä, Johanna (2020)
Nyman, Henna
Lehtilä, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424049
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kattava menetelmäopas Huutoniemen koulun opettajille Tiira-toiminnan kerhoihin. Työssä selvitettiin, millaista materiaalia Tiira-ohjaajat halusivat menetelmäoppaaseen sekä mitä kerhon toimintaan osallistuvien lasten vanhemmat toivoivat kerhossa tehtävän ja millaisia vaikutuksia kerhon toiminnalta toivottiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin oppilaan kokonaisvaltaista tukemista koulussa sekä siihen liittyviä teemoja, kuten syrjäytyminen, yksinäisyys ja sosiaaliset suhteet. Aineisto kerättiin Tiira-kerhon ohjaajille sekä kerhoon osallistuvien lasten vanhemmille jaetuilla kyselylomakkeilla. Ohjaajien vastausprosentti oli 75 ja vanhempien vain 10. Vastaukset analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.
Kyselyn tuloksista saatiin selkeä kuva Tiira-ohjaajien toiveista ja tarpeista oppaan sisällön suhteen sekä tieto heidän käytössään olevista resursseista. Tutkimuksen tulosten pohjalta rakennettiin menetelmäopas, josta löytyy materiaalia ja ideoita kerhon toteuttamiseen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin oppilaan kokonaisvaltaista tukemista koulussa sekä siihen liittyviä teemoja, kuten syrjäytyminen, yksinäisyys ja sosiaaliset suhteet. Aineisto kerättiin Tiira-kerhon ohjaajille sekä kerhoon osallistuvien lasten vanhemmille jaetuilla kyselylomakkeilla. Ohjaajien vastausprosentti oli 75 ja vanhempien vain 10. Vastaukset analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.
Kyselyn tuloksista saatiin selkeä kuva Tiira-ohjaajien toiveista ja tarpeista oppaan sisällön suhteen sekä tieto heidän käytössään olevista resursseista. Tutkimuksen tulosten pohjalta rakennettiin menetelmäopas, josta löytyy materiaalia ja ideoita kerhon toteuttamiseen.