Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kielen oppimista tukevat toimintamallit: Kartoitus Vaasan ruotsin kielen kielikylpypäiväkodeissa ensimmäisen vuoden aikana käytettävistä kielen oppimista tukevista toimintamalleista

Korpela, Emmi (2020)

Avaa tiedosto
OPPARI PDF.pdf (477.3Kt)
Lataukset: 


Korpela, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424051
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitä erilaisia kielen oppimista tukevia toimintamalleja Vaasan ruotsin kielen kielikylpypäiväkodeissa käytetään ensimmäisen kielikylpyvuoden aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa lisää tietoa siitä, millaisia erilaisia toimintamalleja kielen oppimisen tueksi käytetään ja antaa mahdollisesti uusia näkökulmia kielikylpypäiväkotien työskentelyyn kielen oppimista tuettaessa sekä valottaa toimintamalleja muillekin mahdollisesti aiheesta kiinnostuneille.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti varhaiskasvatusta, kielikylpypäiväkotia menetelmänä, lapsen kielellistä kehitystä ja kielen oppimista tukevia toimintamalleja sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita soveltuvin osin. Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin vaasalaisten kielikylpypäiväkotien kasvattajille. Kyselyn kysymykset analysoitiin aineistolähtöisen analyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, millaisia toimintamalleja Vaasassa on käytössä kielen oppimisen tukemiseen ensimmäisen kielikylpyvuoden aikana. Selvisi myös, mitkä tekijät vaikuttavat toimintamallien rakentamiseen ja ketkä rakentamiseen osallistuvat. Lisäksi selvisi, onko päiväkodeissa menossa koko ajan jokin teema sekä se, millä perusteilla käyttöönotettavat teemat valitaan.
 
The purpose of this bachelor`s thesis was to survey the operating models used in Vaasa Swedish language immersion daycare centres during the first year. The aim was to give more information about different operating models used in language learning and possibly give new point of views to daycare centres to work with supporting the language learning. The aim was also to give information to other people who are interested in the topic.
The theoretical part of this research covers daycare in general, language immersion daycare centres generally as a method, children’s linguistic development, operating models used in language learning and the relevant parts of the grounds of early childhood education plan.
The research was carried out using qualitative methods. The data was collected with an electronic questionnaire which was sent to the language immersion daycare centres. Inductive content analysis was used to analyze the responses to the questions.
The study showed what kind of operating models are used in Vaasa Swedish language immersion daycare centres during the first year. The study also showed which factors affected the creating of the operating models and who were involved in it. The results also show if there is an ongoing theme all the time in the daycare centres and on what basis the themes are chosen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste