Kirjoita vaan. Kirjallisuusterapeuttiset menetelmät asiakastyössä
Kainulainen, Milja (2020)
Kainulainen, Milja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424088
Tiivistelmä
Kirjallisuusterapia ja sen menetelmät antavat mahdollisuuden käsitellä vaikeitakin tunteita ja ajatuksia muuten kuin puhumalla. Tämän tutkimuksen päätutkimusongelmana ja tavoitteena oli selvittää, miten kirjallisuusterapiaohjaajan pitämään koulutukseen osallistuneet asiakastyötä tekevät henkilöt ovat soveltaneet tai ajattelevat voivansa soveltaa koulutuksessa oppimiaan menetelmiä osana omaa asiakastyötään. Tutkimuksessa selvitettiin myös, ovatko koulutuksen osallistujat käyttäneet kirjoittamista osana asiakastyötään aiemmin ja käyttävätkö he sitä enemmän tai vähemmän koulutuksen jälkeen. Tavoitteena oli tuoda kirjallisuusterapiaa ja sen mahdollisuuksia enemmän esille.
Tämän työn teoriaosuudessa käsitellään kirjallisuusterapiaa useasta eri näkökulmasta, kuten kirjallisuusterapian historiaa, sovellettavuutta ja kirjallisuusterapian ja terapeuttisen kirjoittamisen suhdetta. Tutkimus on toteutettu pääosin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, mutta mukana on myös välimatka-asteikollinen kysymys kvantitatiivisena menetelmänä. Tutkimusaineisto on kerätty kolmella kyselylomakkeella.
Koulutukseen osallistuneille teetetyistä kyselyistä selvisi, että vastaajista kaikki olivat käyttäneet koulutuksessa oppimiaan menetelmiä työssään ja heillä oli myös ideoita siihen, miten niitä voisi käyttää jatkossa. Vastaajat myös ilmoittivat käyttävänsä kirjoittamista asiakastyön välineenä hieman enemmän koulutuksen jälkeen kuin ennen sitä. Osa vastaajista kertoi saaneensa ideoita opittujen menetelmien
soveltamiseen muilta osallistujilta.
Tämän työn teoriaosuudessa käsitellään kirjallisuusterapiaa useasta eri näkökulmasta, kuten kirjallisuusterapian historiaa, sovellettavuutta ja kirjallisuusterapian ja terapeuttisen kirjoittamisen suhdetta. Tutkimus on toteutettu pääosin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, mutta mukana on myös välimatka-asteikollinen kysymys kvantitatiivisena menetelmänä. Tutkimusaineisto on kerätty kolmella kyselylomakkeella.
Koulutukseen osallistuneille teetetyistä kyselyistä selvisi, että vastaajista kaikki olivat käyttäneet koulutuksessa oppimiaan menetelmiä työssään ja heillä oli myös ideoita siihen, miten niitä voisi käyttää jatkossa. Vastaajat myös ilmoittivat käyttävänsä kirjoittamista asiakastyön välineenä hieman enemmän koulutuksen jälkeen kuin ennen sitä. Osa vastaajista kertoi saaneensa ideoita opittujen menetelmien
soveltamiseen muilta osallistujilta.