Substanssiosaamisen näkyminen Metropolian apuvälinetekniikan AMK-opinnäytetöissä vuosina 2008–2019
Gröndahl, Camilla; Salo, Maya (2020)
Gröndahl, Camilla
Salo, Maya
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524182
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää, miten substanssiosaaminen on näkynyt Metropolian apuvälinetekniikan opinnäytetöissä vuosina 2008–2019. Idea aiheeseen lähti liikkeelle kiinnostuksesta apuvälinealaan kokonaisuutena, opintojen sisältöön suhteessa opinnäytetöiden aiheisiin ja apuvälinealan nykytilanteeseen ja tulevaisuuden näkymiin. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuottaa tietopohja, jota voidaan käyttää jatkossa apuvälinetekniikan koulutuksen ja apuvälinealan kehittämiseen. Opinnäytetyö on tarkoituksena esitellä myös AVT-neuvottelukunnalle.
Aineisto koostui Theseuksessa julkaistussa 79 apuvälinetekniikan AMK-opinnäytetyöstä. Opinnäytetyössä käytetty menetelmä oli integroiva kirjallisuuskatsaus, joka on niin sanottu yleiskatsaus verrattuna systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen ja siksi vapaampi menetelmiltään. Teoreettisen viitekehyksen perusteella syntyivät pääluokat ortotiikka, amputaatiot ja protetisointi, liikkumisen apuvälineet, erityisjalkineet ja apuvälinepalveluosaaminen, joista jälkimmäinen rajattiin pois opinnäytetyöstä. Aiheen rajaamisella varmistettiin tuotetun tiedon riittävän syvällinen tarkastelu. Valitut aiheet olivat apuvälinetekniikan koulutuksen pääasialliset ammattiaineet. Pääluokkien opinnäytetyöt käytiin yksitellen läpi ja niistä ilmi tulleet teemat rajattiin teoreettisessa viitekehyksessä esitellyn opetussuunnitelman perusteella substanssiosaamista sisältäviin teemoihin. Pääluokkien opinnäytetöistä esille tulleita asioita ja teemoja verrattiin opetussuunnitelmaan ja siitä esille tulleisiin teemoihin.
Tulokset osoittivat, että substanssiosaaminen näyttäytyy pääluokkien opinnäytetöissä hyvin samankaltaisesti kuin opetussuunnitelman vastaavissa ammattiaineissa, poikkeuksena erityisjalkineet, josta ei löytynyt yhtään opinnäytetyötä. Pääluokkien sisältöjen suhteen opinnäytetöissä oli kuitenkin nähtävissä jonkin verran eroja eri aiheiden painotuksissa verrattuna opetussuunnitelman sisältöön. Opinnäytetöiden teemoittelun kautta saadut kokoavat teemat olivat ortotiikassa sekä amputaatioissa ja protetisoinnissa samat. Liikkumisen apuvälineissä oli nähtävissä soveltavan liikunnan vaikutus kokoaviin teemoihin, muutoin teemojen ollessa samankaltaiset kuin ortotiikassa sekä amputaatioissa ja protetisoinnissa. Opinnäytetöistä ilmi tulleet kokoavat teemat vastasivat opetussuunnitelman teemoja, kuten myös kaikista pääluokkien opinnäytetöistä tiivistetyt ydinteemat.
Aineisto koostui Theseuksessa julkaistussa 79 apuvälinetekniikan AMK-opinnäytetyöstä. Opinnäytetyössä käytetty menetelmä oli integroiva kirjallisuuskatsaus, joka on niin sanottu yleiskatsaus verrattuna systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen ja siksi vapaampi menetelmiltään. Teoreettisen viitekehyksen perusteella syntyivät pääluokat ortotiikka, amputaatiot ja protetisointi, liikkumisen apuvälineet, erityisjalkineet ja apuvälinepalveluosaaminen, joista jälkimmäinen rajattiin pois opinnäytetyöstä. Aiheen rajaamisella varmistettiin tuotetun tiedon riittävän syvällinen tarkastelu. Valitut aiheet olivat apuvälinetekniikan koulutuksen pääasialliset ammattiaineet. Pääluokkien opinnäytetyöt käytiin yksitellen läpi ja niistä ilmi tulleet teemat rajattiin teoreettisessa viitekehyksessä esitellyn opetussuunnitelman perusteella substanssiosaamista sisältäviin teemoihin. Pääluokkien opinnäytetöistä esille tulleita asioita ja teemoja verrattiin opetussuunnitelmaan ja siitä esille tulleisiin teemoihin.
Tulokset osoittivat, että substanssiosaaminen näyttäytyy pääluokkien opinnäytetöissä hyvin samankaltaisesti kuin opetussuunnitelman vastaavissa ammattiaineissa, poikkeuksena erityisjalkineet, josta ei löytynyt yhtään opinnäytetyötä. Pääluokkien sisältöjen suhteen opinnäytetöissä oli kuitenkin nähtävissä jonkin verran eroja eri aiheiden painotuksissa verrattuna opetussuunnitelman sisältöön. Opinnäytetöiden teemoittelun kautta saadut kokoavat teemat olivat ortotiikassa sekä amputaatioissa ja protetisoinnissa samat. Liikkumisen apuvälineissä oli nähtävissä soveltavan liikunnan vaikutus kokoaviin teemoihin, muutoin teemojen ollessa samankaltaiset kuin ortotiikassa sekä amputaatioissa ja protetisoinnissa. Opinnäytetöistä ilmi tulleet kokoavat teemat vastasivat opetussuunnitelman teemoja, kuten myös kaikista pääluokkien opinnäytetöistä tiivistetyt ydinteemat.